Külföld

Az Izraellel kapcsolatos bojkott miatt szenved a McDonald’s

A McDonald’s közel-keleti franchise-üzletei 2023-ban „jelentős üzleti hatást” tapasztaltak a gázai konfliktussal kapcsolatos bojkottok miatt – közölte a gyorsétteremóriás vezérigazgatója, Chris Kempczinski az Orosz Hírek szerint.

Az Izraellel kapcsolatos bojkott miatt szenved a McDonald’s
Palesztinpárti tüntetők szólítanak fel transzparensükön az éttermi lánc elleni bojkottra
Fotó: AFP/NurPhoto/Artur Widak

Egy LinkedIn-bejegyzésben Kempczinski méltatta a vállalat elmúlt évi teljesítményét, de elismerte, hogy „számos közel-keleti és néhány, a régión kívüli piacon jelentős üzleti hatást tapasztalnak” a gázai háború és a „kapcsolódó félretájékoztatás” miatt.

„Ez elkeserítő és megalapozatlan” – tette hozzá. „Minden országban, ahol működünk, beleértve a muszlim országokat is, a McDonald’s-t büszkén képviselik a helyi tulajdonos-üzemeltetők, akik fáradhatatlanul azon dolgoznak, hogy szolgálják és támogassák közösségeiket, miközben több ezer honfitársukat foglalkoztatják.”

A McDonald’s-nál mindenki szíve „a közel-keleti háború által érintett közösségekkel és családokkal van” – hangsúlyozta Kempczinski. „Elutasítunk mindenféle erőszakot, és határozottan kiállunk a gyűlöletbeszéd ellen, és mindig büszkén nyitjuk meg ajtónkat mindenki előtt.”

Bár Kempczinski nem adott becsléseket a bojkottból származó veszteségekről, azok teljes mértéke még ebben a hónapban kiderülhet, amikor a McDonald’s a tervek szerint eredményjelentést tesz közzé.

A McDonald’s október közepén került a gázai konfliktus kellős közepébe, miután a cég izraeli franchise-partnere a közösségi médiában azzal dicsekedett, hogy ingyen ételt ad izraeli katonáknak és rendőröknek.

Ez arra késztette az ománi, törökországi, szaúd-arábiai, libanoni, kuvaiti és egyesült arab emírségekbeli franchise-üzemeltetőket, hogy válaszul palesztin ügyeknek adakozzanak – a muszlim világ aktivistái pedig a márka bojkottjára szólítottak fel. Más nyugati vállalatok – a Starbucks, a Coca-Cola, az IBM, a Nestle és a KFC, hogy csak néhányat említsünk – is hasonló reakciókkal szembesültek.

A GAR, a McDonald’s malajziai franchise-partnere a múlt hónapban azzal válaszolt, hogy beperelte a Bojkott, leépítés és szankciók (BDS) mozgalmat a láncról tett „hamis és rágalmazó kijelentések” miatt. A vállalat hatmillió ringgit (1,31 millió dollár) összegű kártérítést kért a bevételek és a munkahelyek elvesztésének kompenzálására.

Kapcsolódó írásaink