Külföld
Egyesekre erőszakos sorozás és a biztos halál vár, mások külföldön mulatnak elnöki engedéllyel
Azt ígérték, hogy a verseny után visszatérnek szülőföldjükre

A Kalush Orchestra nevű együttes képviselte tavaly Ukrajnát az Eurovíziós Dalfesztiválon. A Stefania című daluk egy édesanyáról és a szülőföldről szólt, és természetesen megnyerte a fesztivált, mely 2022-ben minden eddiginél erősebb politikai színezetet kapott.
Az ukrán csapat sikere már hetekkel a verseny előtt borítékolható volt, a fogadóirodák végül mintegy 50 százalékos esélyt adtak nekik, amivel jócskán megelőzték a második helyen álló olaszokat. A döntőben végül a briteket és a spanyolokat nyomták le, az ukránok új himnuszaként is emlegetett dal pedig meghozta a csapatnak a hírnevet.
És mint később kiderült, a frontról való menekülést is.
A Kalush Orchestra tagjai ugyanis hadköteles férfiak – a verseny idején 21 és 35 év közöttiek voltak – így csak különleges hatósági engedéllyel hagyhatták el az országot. Azt ígérték, hogy a verseny után visszatérnek szülőföldjükre, és igyekeznek annak „hasznára válni”. Daluk legtöbbet idézett sora is így szólt:
„Mindig haza fogok találni, akkor is, ha már minden út romokban van.”
A banda ezzel szemben Kelet helyett Nyugat felé indult, és úgy döntött, inkább koncertturnékkal, bulikkal és klipforgatásokkal igyekszik „szülőföldje hasznára válni”. De vegyük támpontként a frontember hivatalos Instagram-fiókját, és nézzük, hogyan telt az elmúlt tíz hónapjuk.
Az Eurovíziós Dalverseny május közepén tartott döntője után egy hónappal már a londoni Big Ben árnyékában pózol a csapat.
„Ma a világ egyik legnagyobb fesztiválján lépünk fel, a Glastonbury Fesztiválon… Mindennap új városba és új országba látogatunk el, de mindig ugyanazt a visszajelzést kapjuk: Az ukrajnai fiúk a legmenőbbek. …ez csak a kezdet…”
És tényleg csak a kezdet volt. Néhány nappal később ugyanis megjelent a koncertturné terve, mely összesen 27 állomást tartalmazott Európa és az Egyesült Államok városaiban, fesztiváljain.
A zenekar egyébként nem elégedett meg azzal, hogy felléphet a világ legnagyobb fesztiváljain, a fiúk abba is szerettek volna beleszólni, kik kaphassanak helyet a szórakoztatóiparban. A montenegrói Sea Dance fesztivál esetében a világhírű, többszörösen díjazott DJ és énekes, Nina Kraviz szúrta a szemüket.
Az előadó ugyanis orosz származású.
A Kalush Orchestra szerint pedig ez elég ok arra, hogy kitiltsák a fesztiválról. Az ukrán fiúk saját rajongóikat hergelték, és arra kérték őket, hogy követeljék a fesztivál hivatalos oldalán Nina Kraviz eltávolítását a fellépők sorából. Kijelentették, ha Nina Kraviz marad, ők nem lépnek fel.
A Sea Dance szervezőbizottsága (mely megegyezik Európa egyik legnagyobb fesztiváljának, a szerbiai EXIT-nek a szervezőgárdájával is) közleményben reagált az ukrán zenekar akciójára. Azt írták, természetesen elítélik az Ukrajna ellen irányuló orosz agressziót, akárcsak minden más fegyveres konfliktust a világban, ugyanakkor nem tartják elfogadhatónak valaki mellőzését kizárólag nemzeti hovatartozása miatt.
„Egy fellépő lemondása, csak mert egy adott országból származik, nem járható út számunkra” – fogalmaztak a fesztivál szervezői, akik egyúttal az orosz énekes-DJ mellett is kiálltak: „Nina Kraviz régi partnerünk, és ismerjük az álláspontját. Ő a béke pártján áll.”
A szervezők azt is közölték, hogy a béke üzenetét szerették volna képviselni azzal, hogy egy orosz és egy ukrán fellépő egy napon áll színpadra. Ez az elképzelésük végül az ukrán fél miatt nem valósult meg: a montenegrói fesztivál kimaradt a Kalush turnéjából.
De lépjünk tovább az ukrán banda virtuális idővonalán: videoklip-forgatások, reklámfilmek és újabb koncertek következtek. Télen pedig, amikor Ukrajnában élő nemzettársaik a fronton harcoltak vagy fűtés és áram nélkül tengődtek, ők tapsoló és sikító lányok köréből üzentek:
„A nehéz idők ellenére sem szabad elkeseredni, erősnek kell lenni. Ne felejtsük el támogatni Ukrajnát minden fronton, segíteni a fegyveres erőket, önkénteskedni, ukrán zenét hallgatni. Mi pedig továbbra is teljesítjük küldetésünket, hogy forrásokat gyűjtsünk országunk támogatására és az ukrán zene megismertetésére a világgal!”
„Kemény” munkájuk persze meg is hozza a gyümölcsét, a nyugati közönség, szintén „keményen dolgozva”, a 2022-es turné során 60 millió hrivnyával, vagyis nagyjából másfél millió euróval járult hozzá Ukrajna támogatásához.
Legalábbis ez az összeg szerepel a zenekar egyik bejegyzésében, melyhez szintén egy őrült bulit és bájos európai szőkeségeket bemutató videót csatoltak.
A zenekar most az amerikai turnéjára készül, melynek márciusban öt állomása is lesz, így vélhetően újabb dollárokat adhatnak majd át Zelenszkij elnöknek a háború folytatásához.
Az ukrán együttes túrája azért is vérlázító, mert amíg a fiatal zenészek az amerikai közönségnek játszanak, addig otthon sorra halnak az emberek. Csonka családok és árvák ezrei sínylik meg az esztelen öldöklést.
Pontos adatokat egyik fél sem közöl a veszteségeiről, de az egy éve tartó háború számtalan áldozatot követel, és mivel a megegyezés talán még sose volt olyan távol, mint most, a halálos áldozatok száma várhatóan tovább emelkedik.
Az ukránok fegyvereket, harckocsikat és légvédelmi rendszereket, valamint vadászrepülőket kérnek nyugati szövetségeseiktől. Szerintük így menthetnek meg életeket. Eközben a frontvonalakon a katonák a saját életüket kockáztatják, még úgyis, ha nem önszántukból vesznek részt a harcokban. Borzalmas felvételek keringenek a közösségi médiában a harcokban elesettek katonák holttestéről.
A katonák borzalmas kínokat élnek át a harcokban. A fronton szó szerint otthagyják a végtagjaikat és így kell éljenek tovább – már ha túlélik a háborút, és nem halnak bele az értelmetlen öldöklésbe. Az egészségügyi dolgozók a helyszínen lábat is amputálnak. Sokszor széttrancsírozott végtagokat kell levágniuk.
És egy videó a szétlőtt Szoledarból. A településért hosszú ideig harcoltak az oroszok és az ukránok, végül a felvételek tanúsága szerint egy szellemváros lett belőle.