Krónika

Madrid-Barcelona út két órán belül?

120 perc alá csökkentené gyorsvasúti menetidőt a spanyol kormány

Óscar Puente közlekedési miniszter elmondta: az AV350 elnevezésű hároméves projekt lényege, hogy a jelenlegi, óránként legfeljebb 300 kilométeres sebesség helyett a vonatok 350 kilométerrel haladhassanak, amire egyébként a jelenlegi pályaelrendezés lehetőséget is ad. Ennél gyorsabb vonatok a világon csak Kínában közlekednek - mondta a miniszter.

Madrid-Barcelona út két órán belül?
Óscar Puente spanyol közlekedési miniszter (képünkön balra): Az AV350 elnevezésű hároméves projekt lényege, hogy a jelenlegi, óránként legfeljebb 300 kilométeres sebesség helyett a vonatok 350 kilométerrel haladhassanak
Fotó: ALEX JUAREZ / ANADOLU / ANADOLU VIA AFP

A biztonságos sebességnövelés érdekében speciális talpfákat terveznek telepíteni, amelyek 21 százalékkal csökkentik a gördülőállomány által kifejtett aerodinamikai terhelést.

A spanyol fővárost Barcelonával összekötő gyorsvasútvonalat 2008-ban adták át, az akkori évi 2,2 milliós utasszám mára 15 millió fölé emelkedett. A mintegy 620 kilométeres távolságot átlagosan 2 óra 38 perc alatt teszik meg a vonatok, járattípustól függően.

A közlekedési miniszter beszélt arról is, hogy a spanyol gyorsvasúti hálózat hossza összesen 4091 kilométer - a legnagyobb egész Európában -, amely az elmúlt hét évben bővült 750 kilométerrel.

A Madrid-Barcelona közötti projekt része a teljes gyorsvasúti hálózatot érintő fejlesztési tervnek, amelyben szerepel például egy új állomás építése a madridi agglomerációban található Parlában, hogy így csökkentsék a fővárosi állomások terheltségét, átszállási lehetőséget nyitva Andalúzia felé. Az elképzelések között van továbbá a barcelonai El Prat repülőtér bekapcsolása is a gyorsvasúti hálózatba.

Kapcsolódó írásaink