Krónika

„Súlyos hibát követhetett el a pilóta” — új részletek derültek ki a kenyai repülőgép-balesetről

A szakértők szerint több körülmény együttese vezethetett a tragédiához. A kenyai repülőgép-baleset kapcsán Besenyei Péter is megszólalt, aki szerint a pilóta döntése is szerepet játszhatott a Vasas ökölvívó-szakosztályának vezetőjét, Süllős Gyulát is érintő szerencsétlenségben – írja az Origo.

„Súlyos hibát követhetett el a pilóta” — új részletek derültek ki a kenyai repülőgép-balesetről
A Masai Mara felé tartó repülőgép roncsai, ami 2025. október 28-án zuhant le Kenya fővárosától, Nairobitól délre
Fotó: AFP/Mwajabe Omar

A kenyai repülőgép-baleset körülményeit jelenleg is vizsgálják a hatóságok. Az előzetes információk szerint a kisrepülő – egy Cessna Caravan típusú gép – vizuális repülési terv alapján közlekedett, vagyis a pilóta látás alapján tájékozódott. A baleset napján azonban a térségben hirtelen alakultak ki zivatarok és erős légáramlatok, amelyek megnehezíthették a gép irányítását.

A híres magyar műrepülő, Besenyei Péter szerint egy ilyen helyzetben a legfontosabb a megfelelő döntés:

„Ha vizuális repülési terv alapján repültek, és rossz időjárási zónába kerültek, a helyes eljárás a visszafordulás vagy a vihar megkerülése. A zivatarok radaron és szabad szemmel is jól láthatók, így a pilóta eldöntheti, balról vagy jobbról érdemes-e kikerülni őket” – magyarázta a szakértő. A műrepülő szerint a tragédiák soha nem vezethetők vissza egyetlen hibára. Általában több tényező – például rossz időjárás, hibás döntés vagy műszaki meghibásodás – együttesen idézi elő a katasztrófát.

„Egy ok önmagában ritkán elegendő ahhoz, hogy egy ilyen baleset bekövetkezzen” – mondta Besenyei Péter, aki szerint a pilóta tapasztalata, reakcióideje és a gép állapota egyaránt befolyásolhatta a kimenetelt.

A Cessna Caravan megbízható, de sok múlhat a karbantartáson

A Cessna Caravan típusú gépeket világszerte használják rövidtávú személy- és teherszállításra. Megbízhatóságuk legendás, de – ahogy Besenyei Péter is kiemelte – ez nagymértékben függ a karbantartás minőségétől.

„A megfelelően gondozott gépek alapvetően biztonságosak, viszont az elhanyagolt műszaki állapot könnyen vezethet meghibásodáshoz” – tette hozzá. A kenyai repülőgép-baleset kapcsán azonban egyelőre nincs hivatalos információ arról, hogy a gép karbantartása megfelelt-e a nemzetközi előírásoknak.

Kapcsolódó írásaink