Krónika

Nagytestű madár állította meg az utazást

Vissza kellett fordulnia a Madridból Párizsba tartó gépnek

Vissza kellett fordulnia az Iberia légitársaság Madridból Párizsba tartó járatának vasárnap este, miután néhány perccel a felszállás után egy nagytestű madárral – feltehetően keselyűvel – ütközött. Az eset San Agustín del Guadalix térségében történt, a repülőgép még Madrid közelében repült.

Nagytestű madár állította meg az utazást
A repülőgép gond nélkül leszállt, az incidens során senki sem sérült meg (képünk illusztráció)
Fotó: NurPhoto via AFP/Urbanandsport

A légitársaság közlése szerint a vadonatúj, alig néhány hete forgalomba állított Airbus A321XLR orrkúpján és az egyik hajtóművén jelentős sérülések keletkeztek. A pilóták azonnal vészhelyzetet jelentettek, és engedélyt kértek a madridi repülőtérre való visszatérésre. A repülőgép gond nélkül leszállt, az incidens során senki sem sérült meg.

A 182 utas még aznap este egy másik járattal folytathatta útját Párizsba.

A fedélzeten készült mobiltelefonos felvételeken látható, hogy az utasok oxigénmaszkot húznak, miközben rövid ideig zavart helyzet alakul ki a kabinban. A leszállás után készült fotókon jól látszik, hogy az orrkúp egy része leszakadt, az egyik hajtómű is megsérült. A tűzoltók a földet érés után átvizsgálták a hajtóművet, majd tűzvédelmi okokból oltóanyaggal kezelték, hogy megelőzzék az esetleges kigyulladást.

A madridi légiforgalmi irányító, Juan Gómez a spanyol RTVE televíziónak elmondta: bár a képek drámaiak, a becsapódás valójában kevésbé súlyos, mint ahogy az a fotókon látszik.

„A repülőgépek orra mindig könnyű anyagból készül, mivel ott található a meteorológiai radar, amely a közeledő viharokat érzékeli” – tette hozzá.

Az Aviacionline szakportál szerint a madarakkal való ütközés jól ismert, de nem teljesen kiküszöbölhető kockázat a légiközlekedésben. A repülőtereken többféle módszert alkalmaznak a madarak távoltartására, de az ilyen balesetek így is előfordulhatnak.

A portál hozzátette: a hajtóművek engedélyezési folyamata során szigorú tesztekkel vizsgálják, hogy meghibásodás esetén a hajtómű biztonságosan leállítható legyen, anélkül, hogy a repülőgép szerkezeti épsége veszélybe kerülne.

Kapcsolódó írásaink