Krónika

A párizsiak megszavazták a városi terepjárók parkolási díjának megháromszorozását

A párizsiak népszavazáson jóváhagyták a városi terepjárók parkolási díja megháromszorozásának tervét, de a szavazásra jogosultak kevesebb mint hat százaléka vett részt a voksoláson.

A párizsiak megszavazták a városi terepjárók parkolási díjának megháromszorozását
Dugó Párizs belvárosában. A párizsi városháza február 4-én megszavazta a legnehezebb és legszennyezőbb autók és terepjárók külön parkolási díjának bevezetését
Fotó: AFP/Dimitar Dilkoff

Az 1,3 millió választópolgárból alig több mint 78 ezren, azaz 5,68 százalék járult az urnákhoz vasárnap s döntött abban a kérdésben, hogy külön díjszabás jöjjön-e létre a „nehéz, és sok helyet foglaló, környezetszennyező személygépkocsik” parkolására, s 54,55 százalékuk szavazott igennel.

A népszavazással a fővárosi önkormányzat egyértelműen a városi terepjárókat célozta, miután a számuk folyamatosan nő Párizsban. Hivatalos adatok szerint 2019-ben a francia rendszámú városi terepjárók tulajdonosának 46 százaléka párizsi lakos volt.

Az Anne Hidalgo szocialista főpolgármester által előterjesztett javaslat szerint a belsőégésű motorral hajtott járművet, vagy az 1,6 tonnát meghaladó tömegű hibrid, illetve a két tonnát meghaladó tömegű elektromos járművet használóknak a közeljövőben 18 eurót kell fizetniük óránként a parkolásért a főváros központi kerületeiben, és 12 eurót a külső kerületekben. A saját kerületükben parkoló lakókat és a hivatásos sofőröket, beleértve a taxisokat is, viszont nem fogja érinteni a megemelt díjszabályozás.

Az erről szóló határozatot májusban terjesztik a fővárosi közgyűlés elé, s szeptember 1-jétől lép életbe – mondta Anne Hidalgo, amikor a városházán kihirdették az eredményeket. A főpolgármester üdvözölte a párizsiak „egyértelmű döntését” egy olyan intézkedés mellett, amely „jót tesz az egészségünknek és a bolygónak”.

Párizsban, ahol az elmúlt években kitiltották a gépjármű-közlekedést a Szajna rakpartjairól, és mintegy kétszáz utcát zöldítettek ki a forgalom megszüntetésével, Anne Hidalgo a környezetszennyezés elleni küzdelemmel, a közterületek jobb megosztásával és a közlekedésbiztonsággal indokolta a szavazást, miután a fővárosi önkormányzat szerint a terepjárókkal történő balesetek „kétszer több halálestet okoznak a gyalogosok körében, mint a hagyományos autókkal történők”.

Ez volt a második népszavazás Párizsban: 2023 áprilisban a bérelhető elektromos rollerek betiltásáról döntöttek a helyiek, akkor az 1,3 millió választásra jogosult közül 103 ezren vonultak az urnákhoz, azaz a részvétel 7,46 százalékos volt, de 90 százalékuk a betiltás mellett voksolt. A bérelhető elektromos rollereket 2023 szeptemberében ki is vonták a forgalomból.

Kapcsolódó írásaink

Ilyen egy dögös SUV

ĀA Tonale az olasz márka első modellje, amely konnektoros hibridként is elérhető. Kipróbáltuk, és összehasonlításképpen egy lágy hibrid változatot is tettünk mellé

Francia SUV-kupék

ĀMég mindig rejlenek kiaknázatlan lehetőségek a szabadidő-autók szegmensében. Már nem csak a prémium márkák kínálnak ezekből csapott hátú, lejtős tetejű változat, azaz SUV-kupét