Krónika

Elhullott állatok, légzési nehézségek, fejfájás

Nem csitulnak az indulatok az ohiói vasúti katasztrófa után

Február 3-án siklott ki egy veszélyes anyagokkal – a főként PVC-gyártáshoz használt vinil-kloriddal és más mérgező vegyületekkel – megrakott tehervonat az Ohio államban található East Palestine közelében. Az indulatok azóta nem csillapodnak, a környék lakói az állatok elhullásáról, egészségügyi panaszokról számolnak be.

Elhullott állatok, légzési nehézségek, fejfájás
Megelőzhető lett volna a katasztrófa
Fotó: AFP

A Norfolk Southern vasúttársaság a veszélyes anyagok „kontrollált elégetése” mellett döntött. Az amerikai közlekedési miniszter tíz napig várt, hogy reagáljon a történtekre, a biztonsági szabályozások tekintetében pedig célkeresztbe kerülhetnek a vasúttársaságok.

Objektum doboz

Tovább fokozta az indulatokat annak ténye, hogy az ohiói vasúti katasztrófa megelőzhető lett volna. Sokan a kormányzati választ, valamint a vasúttársaság reakcióját is elégtelennek tartják. Az Egyesült Államok közlekedési minisztere, Pete Buttigieg, akinek a vasúttársaságok felügyeletét el kellene látnia, tíz napig várt, hogy reagáljon a történtekre, míg a Fehér Ház a katasztrófát követően sem szándékozik visszaállítani azokat az Obama-kormány idejéből származó, vasúti fékrendszerekről szóló szabályokat, amelyek megelőzhették volna a katasztrófát.

Ráadásul hiába tetszeleg a munkásosztály bajnoka szerepében Joe Biden elnök, a vasúti vállalatokkal mindeddig kesztyűs kézzel bánt, sőt a vasúti dolgozók tervezett sztrájkját is megakadályozta tavaly év végén.

A Világgazdaság beszámolója szerint noha a szakszervezetek első számú követelése a betegszabadság lehetőségének biztosítása volt, de kérték a vonatok vizsgálatának megerősítését is, ami – hasonlóan a fékrendszerekre vonatkozó szabályokkal – szintén mérsékelte volna a hasonló katasztrófák esélyét.

Miután a Norfolk Southern képviselői nem jelentek meg a helyi lakosok aggályait középpontba helyező közmeghallgatáson sem, a harag tovább fokozódhat, lévén az evakuációt követően a hatóságok pár nappal később biztonságosnak ítélték a környéket, noha elhullott állatokról és halakról számoltak be a helyi lakosok. Továbbá többek között légzési nehézségekről, fejfájásról és bőrirritációról is jelentést tettek.

Nem segítette a helyzetet az sem, hogy a 2022-ben vasúti tevékenysége kapcsán 12,7 milliárd dolláros bevétel mellett 4,8 milliárdos működési eredményt elérő vállalat a teljes érintett közösség számára mindösszesen 25 ezer dollárt ajánlott fel kárpótlásként, amit a felháborodás hatására fejenként ezer dollárral toldott meg a katasztrófa egy mérföldes körzetében lakóknak.

A kormányzati válasz elégtelensége olyan, egymástól politikailag távol álló szereplőket hozott egy platformra, mint a baloldali demokrata képviselő Ilham Omar és az ohiói republikánus szenátor J. D. Vance – írja a Fox News.

Noha a vasúttársaság és a környezetvédelmi hivatal (EPA) szerint a levegő szennyezettsége biztonságos szinten van, és egyelőre a víz is, azt a Norfolk Southern szóvivője is elismerte, nem lehet tudni, hogy a veszélyes anyagokból mennyi égett el, és mennyi szivárgott le a talajba – írja a The New Republic.

Mindezek ellenére úgy tűnik, a vasúti szállítással foglalkozó vállalatoknak nem kell szigorúbb szabályokkal szembenézniük az Egyesült Államokban.

Kapcsolódó írásaink