Határon túl

Az iskola az identitás egyik legjelentősebb formálója

A magyar tanítási nyelvű iskola magyar szemmel, magyar hagyományok alapján oktat és nevel

Az iskola az identitás egyik legjelentősebb formálója, a magyar tanítási nyelvű iskola pedig magyar szemmel, magyar hagyományok alapján oktat és nevel - jelentette ki Maruzsa Zoltán, a Belügyminisztérium köznevelési államtitkára a kárpátaljai magyar iskolák központi tanévnyitó ünnepségén, Munkácson szombaton.

Az iskola az identitás egyik legjelentősebb formálója
Maruzsa Zoltán, a Belügyminisztérium köznevelési államtitkára
Fotó: Facebook/Dr. Maruzsa Zoltán

A kárpátaljai magyar iskolák hagyományos tanévnyitó ünnepségének idén a munkácsi Szent Márton Székesegyház adott otthont, ahol „tapintható a hit jelenléte”, hiszen sokszor kellett már az erős hit ezen a helyen - fogalmazott köszöntőjében Maruzsa Zoltán.

Megfogalmazása szerint az iskola a család, a közösség, az egyház mellett az identitás egyik legjelentősebb formálója. „A magyar tanítási nyelvű iskola magyar szemmel, magyar hagyományok alapján oktat és nevel, a gondolkodásmód, amit átadunk, az őseink gondolkodásmódja” - fejtette ki a köznevelési államtitkár.

Az iskola nem csak a tudás és a legkülönfélébb kompetenciák átadásának a színtere, hanem a nevelés helye, mert „otthon már sokakat csak az internet nevel”. Maruzsa Zoltán kiemelte: a pedagógusok küldetése az, hogy „a tehetség irányultságát és minőségét felfedezzék, segítsék a kiteljesedését”.

Elmondta: a kormány a pedagógusok összetartozását azzal is szeretné megerősíteni, hogy az idei tanévtől a 2023-ban bevezetett, plasztikalapú pedagógusigazolványt már a külhoni magyar pedagógusok is igényelhetik az Oktatási Hivataltól, a kiállítás feltétele az adott külhoni régióban működő magyar pedagógusszövetség igazolása. Azt is elmondta, hogy a következő hónapokban az egész Kárpát-medencére kiterjesztik az igazolványhoz kapcsolódó kedvezményrendszert.

Ferenc Viktória, a Fidesz kárpátaljai származású európai parlamenti képviselője köszöntőjében kiemelte: a kárpátaljai magyaroknak a tanévnyitó jóval több egyszerű ünnepnél, az egy hitvallás, bizonyságtétel arról, hogy „közösségünk élni akar, hogy az anyanyelvünkhöz és az identitásunkhoz, a kultúránkhoz hűségesen ragaszkodunk”.

Rámutatott: miközben Ukrajna az európai értékek és a jogállamiság útját hirdeti, a kárpátaljai magyarok jogfosztások sorát éli meg. Az Európai Unió elméletben megköveteli a kisebbségek jogainak tiszteletben tartását, a valóságban azonban gyakran „a nagyhatalmi politika kegyetlen logikája határozza meg, hogy ki mennyi és milyen figyelmet kap”. Ez ellen azonban minden lehetséges fórumon fel fogunk lépni - tette hozzá Ferenc Viktória.

A romló gazdasági és biztonsági helyzet okozta nehézségek leküzdésében a magyar kormány támogatása nemcsak a mindennapi túléléshez ad erőt, hanem az itt élők belső hitét, reménységét is megerősíti. „Ennek köszönhetően van lehetőségünk arra, hogy továbbra is tervezhessük a magyar jövőt itt, Kárpátalján”- jelentette ki az EP-képviselő.

Szász Jenő, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet elnöke köszönetet mondott a kárpátaljai magyar nemzetrész minden tagjának, a szülőknek, nagyszülőknek, pedagógusoknak, gyerekeknek a nap mint nap általuk demonstrált felelősségért és hűségért, az itt teljesített szolgálatért és küldetésért. „Azt a fajta kitartást, amit csak itt tapasztalok meg mint székely ember, azt jó szívvel viszem szerte a Kárpát-medencében”- fogalmazott.

Orosz Ildikó, a KMPSZ elnöke kiemelte: a gyakori országos légiriadók ellenére az elmúlt tanév is jelenléti oktatási formában zajlott le, ami jelentős eredmény. A folyamatos magyarországi támogatásnak köszönhetően a pedagógusszövetség minden tervezett programját megvalósította: a tantárgyi vetélkedőket, a pedagógusok szakmai továbbképzését, a Határtalanul programot. Emlékeztetett arra is, hogy 110 óvoda és 10 bázisiskola felújítása is megtörtént az elmúlt években. Orosz Ildikó bejelentette, hogy „bár sokan már leírták a kárpátaljai magyar közösség életképességét”, idén 983 elsős kezdte meg tanulmányait a kárpátaljai magyar iskolákban, ami csaknem megegyezik az egy évvel korábbi számmal.

Kapcsolódó írásaink