Gazdaság

Nem aprózzák el a koncesszorok

A magánbefektetők által épített és üzemeltetett autópályák több pénzébe kerülnek az államnak, mint az országos közúthálózat

A koncessziós autópálya-szerződések rendkívül előnytelenek az állam számára, hiszen jelentős összeget kell fizetni évente rendelkezésre állási díj címén. A szerződések felmondása az államháztartás egyensúlyát is felborítaná.

autópálya 20170220
Összesen 360 kilométert üzemeltetnek a magánbefektetők (Fotó: Kocsis Zoltán)

Évente mintegy száztízmilliárd forintot fizet az állam a koncessziós autópályák üzemeltetőinek, körülbelül harmadával többet, mint amennyi idén a harmincezer kilométer hosszú országos úthálózat üzemeltetésére és fenntartására jut.

A koncessziós szerződés lényege az állam és a magánszféra együttműködésén alapul, amely szerint utóbbi befektetése révén megépül az autópálya, és az állam a futamidő végéig rendelkezésre állási díjat fizet az üzemeltetésért is.

Magyarországon az M5-ös és az M6-os autópálya épült úgynevezett PPP-konstrukcióban, összesen háromszázhatvan kilométert üzemeltetnek magánbefektetők. Legkorábban az M6-os Érd–Dunaújváros szakaszának esetében jár le a koncessziós szerződés, 2026 októberében, a Dunaújváros–Szekszárd szakaszért viszont az érvényben levő egyezmény szerint 2038 júliusáig kell fizetni a rendelkezésre állási díjat. A négy szerződés közül az elsőt – M5-ös Budapest–Röszke szakasz – 1994-ben, a többi hármat – M6-os Érd–Dunaújváros–Szekszárd–Pécs közöttit – pedig 2004 és 2008 között írták alá a felek. Érdemes megjegyezni, hogy a mindössze százötvenhat kilométer hosszú M5-ös autópálya koncessziós díja 2015-ben 39,24 milliárd forint volt.

Mint azt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium érdeklődésünkre közölte, a 2016. évi kifizetésekről a zárszámadási törvény elfogadása után adható pontos tájékoztatás. Tavaly összességében a négy autópálya-szakaszért 109,955 milliárd forintot fizetett az állam, ám az összeg évente emelkedik: 2011-ben még 95,382 milliárd forint volt a koncessziós díj. Összehasonlításképpen az országos úthálózat fenntartására és üzemeltetésére idén 73 milliárd forint jut, az összeg 2020-ra emelkedik 98 milliárd forintra.

A koncessziós szerződések részletesen szabályozzák az állam és a koncesszor jogait, kötelezettségeit. A koncesszor felelőssége a műszaki előírásoknak megfelelő tartalmú és minőségű autópálya építése, majd annak üzemeltetése. Az üzemeltetési időszak kezdetétől az állam a havonta esedékes rendelkezésre állási díjat az autópálya állapotára vonatkozóan rögzített követelmények és az üzemeltetési előírások teljesülésének függvényében fizeti.

A szaktárca közölte: az állam számára rendkívül előnytelenek a PPP-konstrukcióban megvalósított autópálya-beruházások. A kormány ugyanakkor nem mondott le visszavásárlási szándékáról, egy ilyen lépés azonban már egy projekt kiváltása esetén is jelentős, egyidejű forrásigénnyel járna, ami ráadásul komoly hatással lenne az elszámolandó államadósságra és hiányra.