Gazdaság
Kína lemond a drága LNG-ről
Európára sózhatja a fölös készleteket

Mindez azt jelenti, hogy mintegy 5 százalékos csökkenés után 73 millió tonna lehet idén a kínai LNG-import a BloombergNEF előrejelzése szerint, így könnyen lehet, hogy ismét Japán lehet a mélyhűtött üzemanyag legnagyobb vásárlója. Ráadásul a következő évben sem várható a kereslet felpattanása, ami jó hír lehet az egyre több LNG-t vásárló Európa számára is.
Egykor Kína jelentette az LNG-piac motorját, de a növekedésnek egyelőre vége
Kína az orosz–ukrán háború előtt a leggyorsabban növekvő piaca volt az LNG-nek, és akkoriban a BNEF még évi százmillió tonnás kínai importtal számolt mára, ám a magas árak miatt a várakozások folyamatosan csökkentek. Az LNG-kereslet hajtóműveként szolgáló acél-, üveg- és cementgyártás is lejtőre került a kínai ingatlanpiac gyengélkedése mellett.
Bár a következő évben a kínálat újabb hulláma érkezik az LNG piacára, ami mérsékelheti az árakat és növelheti a kínai keresletet, Peking törekvése a túlkapacitások megnyirbálására és az amerikai–kínai kereskedelmi feszültség tompíthatja a vásárlások növekedését.
A gáztüzelésű erőművek erős versennyel néznek szembe a szénerőművekkel és az egyre bővülő megújuló kínálattal, így a földgázt égető létesítmények kihasználtsága az ötéves szezonális tartomány aljára süllyedt.
Bár több hosszú távú szerződés is indul jövőre a kínai vásárlók részéről, a gyengülő kereslet miatt ők átirányíthatják a szállítmányokat például Európa felé, ahol az árak magasabbak. Így Kína válhat a világpiacot kiegyensúlyozó tényezővé, ahogy az ország cégei fogyasztóból kereskedővé is válnak. Hosszabb távon a kínai kereslet növekedését segíthetik a bővülő importkapacitások, melyek 2030-ra akár duplázódhatnak is, de kérdés, hogy ezek kihasználtsága mekkora lesz, írja a vg.hu.
