Gazdaság

Több mint 1000 orosz tartályhajó szóródik szét Európa partjainál

Putyin „árnyékflottája”

Az egyre újabb uniós szankciók ellenére Oroszország milliárdos értékű olajat exportál úgynevezett árnyékflottája segítségével. Szükségünk van más módszerekre? A külügyminiszterek megvitatták az új javaslatokat.

Több mint 1000 orosz tartályhajó szóródik szét Európa partjainál
Képünk illusztráció
Fotó: NorthFoto

Az ukrajnai háború következtében a nemzetközi olajszankciók megkerülésére irányuló úgynevezett orosz árnyékflotta egyre inkább aggasztja az EU-t. Amint az a hétfői luxemburgi külügyminiszteri találkozóra készített munkadokumentumból is kitűnik, a flotta méretét jelenleg 600-1400 tartályhajóra becsülik.

Moszkva az úgynevezett árnyékflottán keresztül évek óta próbálja megkerülni az orosz olajra Ukrajna nyugati támogatói által bevezetett árplafont. Ebből a célból többnyire elavult, nehezen nyomon követhető tulajdonosi struktúrájú hajókat bérelnek, és különféle módszereket alkalmaznak az olajrakományok eredetének elrejtésére. Néha a műholdas automatikus hajóazonosító rendszer (AIS) transzponderét kikapcsolják vagy manipulálják, néha olajat szállítanak a tartályhajók között a nyílt tengeren.

A hajók mint a dróntámadások platformja

Arra is figyelmeztet, hogy az Árnyékflotta hajói platformként használhatók drónok indítására zavaró vagy kémkedési támadásokhoz. Ez a gyanú a titokzatos dániai drónészlelések után is fennállt, amelyek a légi forgalom jelentős korlátozásához vezettek, különösen a fővárosban, Koppenhágában.

Az EU szigorúbb fellépést tervez az árnyékflotta ellen

A szöveg szerint 2025 júniusa óta már három uniós haditengerészeti missziót bíztak meg az árnyékflotta nyomon követésével és az azzal kapcsolatos információk gyűjtésével. Ezek közé tartozik többek között az Aspides hadművelet, amelynek célja, hogy segítsen megvédeni a Vörös-tengeren lévő kereskedelmi hajókat a jemeni húszi milícia támadásaitól.

A jövőben több mint 560 hajó szerepel a szankciós listán

Ahhoz, hogy az EU külügyi főképviselője végrehajthassa terveit, szüksége van az uniós tagállamok jóváhagyására. Ugyanez vonatkozik a további szankciókra is. A dokumentum szerint a tervek szerint a kikötői tilalmak és büntetőintézkedések által érintett hajók számát a jelenlegi 444-ről 562-re növelik az EU-Oroszország szankciók 19. csomagja során, számol be a focus.de.

Kapcsolódó írásaink