Gazdaság

Az orosz légitársaságok megkerülhetik a szankciókat

Trump döntése teszi ezt lehetővé

Trump döntése a Fehéroroszországra vonatkozó szankciók feloldásáról lehetővé teszi az orosz légitársaságok számára, hogy hozzáférjenek a szankciók alá tartozó alkatrészekhez.

Az orosz légitársaságok megkerülhetik a szankciókat
Képünk illusztráció
Fotó: NorthFoto

Donald Trump amerikai elnök döntése a szankciók feloldásáról a belorusz Belavia légitársaság esetében megnyitja az utat a fontos repülési alkatrészek orosz légitársaságokhoz való eljutása előtt. És, ahogy a Politico írja, az USA jelenleg megpróbálja megakadályozni egy ilyen forgatókönyv megvalósulását. Bár Washington engedélyezi a Belavia alkatrészeinek értékesítését, megpróbálja megtiltani a légitársaságnak az Oroszországba irányuló járatokat, bár ez a korlátozás hatástalannak bizonyulhat.

Az Egyesült Államok és Fehéroroszország közötti megállapodást szeptember 11-én kötötték meg, miután 52 politikai foglyot engedtek szabadon, akiket Minszkben tartottak fogva. Azonban a döntés bejelentését követő napon az Egyesült Államok Kereskedelmi Minisztériuma levelet küldött a Belavia vezérigazgatójának, Igor Chergincynek, amelyben megfogalmazta a 16 repülőgépből álló flottájának alkatrészekhez való hozzáférésének helyreállításának feltételeit.

„Ez az engedély nem teszi lehetővé repüléseket Kubába, Iránba, Észak-Koreába, Oroszországba, Szíriába, Ukrajna ideiglenesen megszállt Krím-félszigetére vagy az úgynevezett Donecki Népköztársaságba és Luhanszki Népköztársaságba” – áll a pótalkatrészek exportjáról szóló dokumentumban.

Ugyanakkor a brüsszeli Bruegel elemzőközpont munkatársa, Elina Rybakova megjegyzi, hogy az amerikai tilalom „csupán formalitás. Lehetetlen ellenőrizni, hogy mi történik a „Oroszország+” vámunióban, amelyhez Fehéroroszország is tartozik”.

Ennek következtében jelentősen megnőtt annak a kockázata, hogy az Egyesült Államokban gyártott repüléstechnikai alkatrészek orosz légitársaságok kezébe kerülhetnek, amelyek több mint három évnyi nyugati szankciók után égető szükségük van karbantartásra és pótalkatrészekre.

Rybakova szerint az EU-országok „természetesen meg tudnák” állítani a Belavia számára szánt repülőgépeket, de „a kérdés az, hogyan lehet azonosítani a rakományt”.

Az amerikai gyártmányú repülőgépek „megállhatnak Brüsszelben útban Moldovába, de valójában máshová tartanak” – jegyezte meg, hozzátéve, hogy a szankciók alkalmazásáért felelős különböző nemzeti hatóságok eltérően kezelhetik az ilyen rakományokat.

Végül a Belavia termékeinek értékesítéséről az amerikai gyártó fog dönteni.

Kapcsolódó írásaink