Gazdaság

Nagyon nagy bajba került a Szegeden gyárat építő BYD

Pekingnek nem tetszik a kínai villanyautók öldöklő árháborúja, deflációs nyomástól tartanak. A BYD ugyan külföldön piacokat szerez, viszont keményen belemart a bevételbe és a profitba. A jövő évi új modellek azonban fordulatot hozhatnak.

Nagyon nagy bajba került a Szegeden gyárat építő BYD
Javában épül a BYD első európai személygépkocsi-gyára Szegeden
Fotó: AFP/NurPhoto/Jonathan Raa

Riasztó mértékben, 45 milliárd dollárral zuhant a világ egyik legnagyobb elektromosautó-gyártója, a BYD tőzsdei kapitalizációja. A befektetőkben erős kétségek vetődtek fel azzal kapcsolatban, hogy a kínai autógyár bírja-e az öldöklő árversenyt, írja a Világgazdaság.

A kínai elektromosautó-gyártó Hongkongban jegyzett részvényei több mint 30 százalékkal zuhantak a történelmi csúcshoz képest, amelyet ráadásul alig négy hónappal ezelőtt értek el, és így alulteljesítenek a versenytársaikkal szemben. A Bloomberg által összegyűjtött adatok szerint a BYD-re vonatkozó eladási ajánlások száma a legmagasabb szintre emelkedett 2022 óta.

Egyre szkeptikusabbak a befektetők

A befektetők egyre kevésbé türelmesek a BYD stratégiájával szemben, amelynek lényege, hogy mély árengedményekkel próbál piacvezető szerepre törni, miközben a kínai kormány szigorít a szektort sújtó úgynevezett involúció visszaszorítása érdekében.

Peking attól tart, hogy a kínai villanyautógyárak pusztító árversenye deflációs spirált indít el a gazdaságban, és rontja a kínai autógyártás nemzetközi megítélését.

A kínai vezetés szerint a jelenlegi helyzetben a gyárak ugyan képesek növelni globális piaci részesedésüket – a folyamatos árcsökkentések miatt, de ez hosszú távon nem fenntartható. Ezzel párhuzamosan viszont a BYD nagy riválisai, mint például a Geely, a Zhejiang Leapmotor, vagy a villanyautók piacára nemrég betört Xiaomi egyre nagyobb teret nyernek.

A BYD 4,6 millió jármű leszállítására számít az idei évben, ami jelentős visszaesés a korábbi, 5,5 milliós célhoz képest. Ahhoz, hogy még ezt a csökkentett célt is teljesítse, a vállalatnak mintegy 1,7 millió járművet kellene leszállítania az utolsó négy hónapban — ez komoly kihívás az elöregedő modellkínálat és az új szabályozási környezet fényében.

Trendfordulóban reménykednek

A piaci megfigyelők szerint a 2026 első negyedévében bemutatandó új modellek kulcsfontosságú részvényárfolyamot befolyásoló tényezők lesznek a BYD számára. A vállalat egyes premierjeit a következő évre halasztotta, hogy a járműveket versenyképesebbé tegye, miközben riválisai sikeres újdonságokkal léptek piacra.

A BYD kínálata 2018–2024 közötti dominanciája után elavulttá vált, és a vásárlók inkább az olyan „új arcok” felé fordultak, mint a Geely és a Leapmotor. Belföldi kihívásai ellenére a BYD külföldön komoly térnyerést ért el. A Goldman Sachs elemzői szerint 2025-ben a külföldi értékesítés elérheti az egymillió darabot, jócskán meghaladva a menedzsment év eleji 800 ezres célját.

Minden szem a vállalat közelgő hazai modellbemutatóira szegeződik, ahol a fókuszban az új funkciók és az árazási stratégia állnak. Az elemzők az

  • új külsőt,
  • a God’s Eye önvezető rendszer beépítését az olcsóbb modellekbe,
  • az akkumulátorfejlesztéseket és
  • a plug-in hibridek megnövelt hatótávját várják.

Kapcsolódó írásaink