Gazdaság

A galíciai vasútvonal megérdemli a megújulást

Egyszer már fellendítette a régiót a közösségi közlekedési vonal

A jövőre 150 éves első galíciai vasútvonal felújítását javasolta Hörcsik Richárd, az Országgyűlés európai ügyek bizottságának elnöke szombaton a délkelet-lengyelországi Krasiczynban tartott, Kárpátok Európája nevű nemzetközi konferencián.

A galíciai vasútvonal megérdemli a megújulást
Hörcsik Richárd, az Országgyűlés európai ügyek bizottságának elnöke
Fotó: MH-archív/Purger Tamás

A 35. alkalommal megrendezett, pénteken kezdődött háromnapos konferencián Hörcsik Richárd a közép-európai közlekedésről szóló pódiumbeszélgetésen szólalt fel, mások mellett Andrzej Adamczyk lengyel infrastrukturális miniszterrel és Bogdan Rzonca lengyel európai parlamenti képviselővel együtt.

Hörcsik felidézte: az 1874-ben megnyitott, Mezőlaborcon, Homonnán, Terepesen, Sátoraljaújhelyen áthaladó vonal révén az egykori Osztrák–Magyar Monarchia északkeleti csücske bekapcsolódott Európa vérkeringésébe. Feltette a kérdést: százötven évvel ezelőtt „a galíciai vasútvonal ütemes fejlődést hozott a régiónak – miért ne próbálnánk meg felújítani?”.

Felidézte: 2006-ban a vasút meglévő szakaszain, Sárospatak és a délkelet-lengyelországi Krosno városa között egy alkalommal elindított emlékvonat útja hét órát tett ki, míg helyi járatokkal ez tíz óráig tartana. 1874-ben viszont ugyanaz a szakasz négy óra alatt volt bejárható.

Hörcsik Richárd aláhúzta: a lengyel–szlovák–magyar együttműködésben a vasútvonal felújítása rendkívül fontos lenne nemcsak a lengyel Kárpátaljai vajdaságnak, hanem a magyarországi régiónak is. „Várjuk a lengyel turistákat” – fűzte hozzá. A javaslatot Andrzej Adamczyk és Bogdan Rzonca támogatásukról biztosították.

Adamczyk felszólalásában aláhúzta: a Három Tenger Kezdeményezés országaiban épülő közlekedési hálózat nemcsak közúti összeköttetéseket jelent. „Nem alaptalan, hogy nemcsak a közúti Via Carpatiáról, hanem a Rail Carpatiáról is beszélünk, amely többek között a Magyarországra vezető vasútvonalat is magában foglalja” – jelentette ki.

Az Európai Unió keleti határa mentén megvalósuló közlekedési projektek az Ukrajnával folytatott együttműködést is érintik – mutatott rá Adamczyk. Reményét fejezte ki, hogy az Európai Bizottság bővíti az együttműködést célzó projektekre szánt forrásokat.

Az Európai Bizottság tavaly decemberben a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN–T) részévé nyilvánította a Balti-, az Égei- és a Fekete-tenger kikötői között húzódó Via Carpatia gyorsforgalmi korridort. A Rail Carpatia a lengyel kormány újabb projektje.

Kapcsolódó írásaink