Gazdaság

Uniós cél a 60 kilométerenkénti elektromos töltési lehetőség

Elektromos „kutakat” 60 kilométerenként, hidrogéntöltő-állomásokat pedig 100 kilométerenként kellene telepíteni, ezzel segítve azt, hogy az Európai Unió elérje az éghajlatsemlegességet – vélik az európai uniós képviselők.
 

Uniós cél a 60 kilométerenkénti elektromos töltési lehetőség
Elektromos töltőállomás valahol Európában
Fotó: Európai Parlament

Az Európai Parlament (EP) szerdán 485 szavazattal, 65 ellenszavazat és 80 tartózkodás mellett elfogadta álláspontját arról, hogy fel kellene gyorsítani az autók, teherautók, vonatok és repülőgépek alternatív (például elektromos vagy hidrogén) töltési állomásainak kiépítését, és támogatni kellene a fenntartható járművek elterjedését – derül ki az EP közleményéből. Az új szabályjavaslat az Irány az 55%! csomag részét képezi, amelynek célja, hogy az Európai Unió 2030-ra az 1990-es szinthez képest legalább 55 százalékkal kevesebb üvegházhatású gázt bocsásson ki.

A képviselők kötelező minimumcélokat határoztak meg az alternatív üzemanyagokhoz szükséges infrastruktúra terén. A tagállamoknak 2024-ig kell bemutatni a célok elérését szolgáló terveiket. A parlamenti álláspont szerint 2026-ra az Európai Unió legfontosabb útvonalai mentén 60 kilométerenként legalább egy, autókat kiszolgáló elektromos töltőállomást kell létesíteni. Ugyanez vonatkozna a teherautókra és a buszokra is, azonban nagyobb teljesítményű berendezésekkel és csak a TEN-T törzshálózaton. A szabálytervezet alól csak a legkülsőbb európai régiók, szigetek és nagyon kis forgalmú utak képeznek kivételt.

A képviselők a legfontosabb uniós útvonalak mentén hidrogéntöltő-állomások felállítását is javasolják (100 kilométerenként, szemben az Európai Bizottság által javasolt 150 kilométerrel), és rövidebb határidőt szabnának a feladathoz (2028-ra, 2031 helyett).

Az alternatív üzemanyagtöltő-állomások bármilyen márkájú jármű előtt nyitva állnának, és a fizetés egyszerűen zajlana. A megfizethető és összevethető árat kWh-ban vagy kilogrammonként kellene feltüntetni. A képviselők azt is elvárják, hogy 2027-re hozzanak létre egy uniós infopontot az alternatív üzemanyagokról, ahol bárki tájékozódhat majd a különböző töltőállomásokon elérhető üzemanyagról, a várakozási időről és az árakról.

Az Európai Parlament készen áll a tagállamokkal a jogszabály végső formájáról folytatandó tárgyalások elkezdésére.

Kapcsolódó írásaink