Gazdaság

A húsvéti csokoládék forgalma normalizálódott a világjárvány óta

Az orosz–ukrán konfliktus és a globális gazdasági jelenségek áremelkedést okoznak az édességiparban is

Az idei húsvéti ünnepek alatt tízszázalékos forgalombővülésre számít az Magyar Édességgyártók Szövetsége. A járvány már nem befolyásoló tényező, az árfolyam-ingadozás és a háború azonban új helyzetet teremt a gyártók számára, ami miatt nehéz tervezni – közölte lapunkkal Intődy Gábor, a szövetség főtitkára.

A húsvéti csokoládék forgalma normalizálódott a világjárvány óta
Van, ami nem változik: továbbra is a nyúlfigura a legnépszerűbb
Fotó: MH

Az orosz–ukrán háború miatt számos kihívás elé néz az édességipar, de szerencsére a húsvéti ünnepekre már jó előre legyártották és beárazták a termékeket, ezért a vásárlók nem fogják érezni a negatív hatásokat. Az évi 230 milliárdos forgalomból a húsvéti időszakban idén ötmilliárd forint bevételre számítanak, ami átlagos. A forgalomba kerülő húsvéti édességek súlya kilencszáz tonnát tesz ki, a legnépszerűbb termékek még mindig a csokinyúl és a csokitojás, de már új technológiával előállított újdonságokkal bővülve.

Intődy Gábor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének főtitkára lapunk megkeresésére elmondta, a járványhelyzet 2020-ban jelentős forgalomcsökkenést okozott, de tavaly már nem volt számottevő tényező, ahogy idén sem lesz az. A szövetség már a karácsonyi csokoládék gyártását tervezi, ezt nehezíti a háború okozta alapanyaghiány és -drágulás, leginkább a cukor, a csomagolóanyag és a napraforgóolaj tekintetében, amelyek előállításában jelentős szerepet töltött be Ukrajna. A napraforgóolaj hiánya már a gyártást is veszélyezteti, így lehetséges a továbbiakban más alternatívák keresése a pótlására – magyarázta. Továbbá az Oroszországba és Ukrajnába történő termékek exportálásának a lehetősége is megszűnt. A háborús helyzetet és az inflációt figyelembe véve várható az áremelkedés a húsvéti időszak után – közölte.

Kihívást jelent még az édesség­gyártók számára a globális klímaválság, a fogyasztói preferenciák megváltozása, a szállítás és a jogszabály-módosítások. A hazánkban működő gyárakban törekednek az energiahatékony és fenntartható előállításra, amit részben pályázati úton, részben önerőből biztosítanak – tette hozzá.

A fogyasztói preferenciák az elmúlt tíz-húsz évben átalakultak, a vásárlók egészségtudatosabbá váltak, nagyobb az igény a cukor-, glutén- és laktózmentes élelmiszerek és a jótékony élettani hatásokkal rendelkező (rostban, fehérjében gazdag), úgynevezett funkcionális termékek és az energiacsökkentett édességek iránt. Az emberek már inkább választják a drágább, minőségi termékeket, a megbízható márkákat, de nyitottak az új ízekre is, amihez a piacnak alkalmazkodnia kell.

Az elmúlt éveket vizsgálva a hazánkban előállított édességek piaca stabil, növekvő tendenciát mutat mind bel-, mind külföldön – jelezte. Élen járunk a kekszek, az üreges figurák gyártásában nemzetközi viszonylatban is. A drágulás miatt a vásárlók a későbbiekben az olcsóbb termékek felé fordulhatnak.

Kapcsolódó írásaink