Gazdaság
Sosem látott mértékű közúthálózat-fejlesztés zajlik hazánkban
A kormány célja, hogy bármely településről harminc percen belül elérhető legyen egy négysávos út, az évtized közepére javarészt megvalósulhat

A 2010 óta átadott beruházásoknak köszönhetően vált kétszer kétsávos úton megközelíthetővé Eger, Salgótarján, Sopron, Szolnok és Szombathely mellett Veszprém is. A városok gyors és biztonságos elérése mellett fontos igény, hogy a települések belterületei a lehető legnagyobb mértékben mentesüljenek az átmenő forgalom alól, csökkentve a zajterhelést, a légszennyezést és a baleseti kockázatokat – mondta tegnap Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára tegnap Veszprémben, a 8-as főút Litér és Veszprém közti, kétszer kétsávosra bővített szakaszának átadásán. Az ország több pontján épülnek települési elkerülők, több településnél folyamatban van újabb elkerülők előkészítése – tette hozzá.
Az államtitkár kiemelte: a 8-as főút 25 milliárd forintos hazai forrásból újul meg a litéri és a balatonfüredi csomópont közötti 7,5 kilométeren. Ennek első, Litér és Veszprém közötti szakaszát tegnaptól már használhatják az autósok, a balatonfüredi csomópontig tartó szakasz pedig 2023 elejére készül el. Még idén benyújtja a tervező a 8-as főút balatonfüredi csomóponttól a csatárhegyi kereszteződésig tartó szakaszának építésiengedély-kérelmét, a 8-as és 82-es főutak összekötő szakaszának építése pedig jövő év elején kezdődhet meg Veszprémben – jelezte. Hozzátette: december elején írták alá a 8-as főút Herend–Devecser közti négysávosításának tervezési szerződését.
A kormány a Komárom–Székesfehérvár–Dunaújváros–Kecskemét útvonalon részben a meglévő főutak fejlesztésével új gyorsforgalmi út kiépítését tervezi, amely összeköti majd az M1-es, M7-es, M6-os és M5-ös autópályákat, Kecskemétnél csatlakozva az M44-es gyorsforgalmi úthoz. Emellett hamarosan megkezdődik az M7-es autópálya Székesfehérvár–Sárbogárd-csomópontjának átépítése is – ismertette.
Az ITM azon dolgozik, hogy bármely településről harminc percen belül elérhető legyen egy négysávos út – jelentette ki az államtitkár. 2025-re a települések háromnegyede és tízből kilenc ember lesz harmincpercnyire egy négysávos úttól – mondta.
Ovádi Péter (Fidesz), Veszprém térségének országgyűlési képviselője örömét fejezte ki, hogy az év elején elkezdődhet a 8-as és 82-es utak Modern Városok Programban ígért összekötése. Kontrát Károly (Fidesz), az északkelet-balatoni régió országgyűlési képviselője elmondta: a beruházás a Balaton északi partjának elérését is javítja.
Porga Gyula (Fidesz–KDNP) Veszprém polgármestere hangsúlyozta: Veszprém 2023-ban Európa kulturális fővárosa lesz, ezért fontos, hogy gyorsan és biztonságosan megközelíthető legyen.
Mosóczi László a napokban az M44-es gyorsforgalmi út Lakitelek és Tiszakürt közötti tíz kilométeres szakaszának átadásán emlékeztetett, a 2010-ben még kevesebb mint 1300 kilométeres hazai gyorsforgalmi úthálózat hossza mára 1900 kilométer fölé nőtt. A magyar kormány 2019 óta minden évben száznál több kilométerrel gyarapította az autópályák és az autóutak hosszát. Visszautalt rá, a 3600 milliárd forintos keretösszegű útprogram segít megvalósítani a kormány célját, miszerint bármely településről harminc percen belül elérhető legyen egy négysávos út. Az évtized közepére Magyarország mindegyik megyei jogú városa elérhetővé válik négysávos úton.
