Gazdaság

Sosem látott mértékű közúthálózat-fejlesztés zajlik hazánkban

A kormány célja, hogy bármely településről harminc percen belül elérhető legyen egy négysávos út, az évtized közepére javarészt megvalósulhat

Korábban sosem látott nagyságrendű fejlesztéseket hajt végre a kormány a magyar közúthálózaton – jelentette ki Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára tegnap Veszprémben, a 8-as főút Litér és Veszprém közti, kétszer kétsávosra bővített szakaszának átadásán. Hangsúlyozta: a kormány kiemelt szakpolitikai törekvése minden megyei jogú város bekötése a gyorsforgalmi úthálózatba.

Sosem látott mértékű közúthálózat-fejlesztés zajlik hazánkban
A 8-as főút 25 milliárd forintos hazai forrásból újul meg 7,5 kilométeren Balatonfüredig, a Litér és Veszprém közötti szakasza tegnaptól használható
Fotó: MTI/Vasvári Tamás

A 2010 óta átadott beruházásoknak köszönhetően vált kétszer kétsávos úton megközelíthetővé Eger, Salgótarján, Sopron, Szolnok és Szombathely mellett Veszprém is. A városok gyors és biztonságos elérése mellett fontos igény, hogy a települések belterületei a lehető legnagyobb mértékben mentesüljenek az átmenő forgalom alól, csökkentve a zajterhelést, a légszennyezést és a baleseti kockázatokat – mondta tegnap Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára tegnap Veszprémben, a 8-as főút Litér és Veszprém közti, kétszer kétsávosra bővített szakaszának átadásán. Az ország több pontján épülnek települési elkerülők, több településnél folyamatban van újabb elkerülők előkészítése – tette hozzá.

Az államtitkár kiemelte: a 8-as főút 25 milliárd forintos hazai forrásból újul meg a litéri és a balatonfüredi csomópont közötti 7,5 kilométeren. Ennek első, Litér és Veszprém közötti szakaszát tegnaptól már használhatják az autósok, a balatonfüredi csomópontig tartó szakasz pedig 2023 elejére készül el. Még idén benyújtja a tervező a 8-as főút balatonfüredi csomóponttól a csatárhegyi kereszteződésig tartó szakaszának építésiengedély-kérelmét, a 8-as és 82-es főutak összekötő szakaszának építése pedig jövő év elején kezdődhet meg Veszprémben – jelezte. Hozzátette: december elején írták alá a 8-as főút Herend–Devecser közti négysávosításának tervezési szerződését.

A kormány a Komárom–Székesfehérvár–Dunaújváros–Kecskemét útvonalon részben a meglévő főutak fejlesztésével új gyorsforgalmi út kiépítését tervezi, amely összeköti majd az M1-es, M7-es, M6-os és M5-ös autópályákat, Kecskemétnél csatlakozva az M44-es gyorsforgalmi úthoz. Emellett hamarosan megkezdődik az M7-es autópálya Székesfehérvár–Sárbogárd-csomópontjának átépítése is – ismertette.

Az ITM azon dolgozik, hogy bármely településről harminc percen belül elérhető legyen egy négysávos út – jelentette ki az államtitkár. 2025-re a települések háromnegyede és tízből kilenc ember lesz harmincpercnyire egy négysávos úttól – mondta.

Ovádi Péter (Fidesz), Veszprém térségének országgyűlési képviselője örömét fejezte ki, hogy az év elején elkezdődhet a 8-as és 82-es utak Modern Városok Programban ígért összekötése. Kontrát Károly (Fidesz), az északkelet-balatoni régió országgyűlési képviselője elmondta: a beruházás a Balaton északi partjának elérését is javítja.

Porga Gyula (Fidesz–KDNP) Veszprém polgármestere hangsúlyozta: Veszprém 2023-ban Európa kulturális fővárosa lesz, ezért fontos, hogy gyorsan és biztonságosan megközelíthető legyen.

Mosóczi László a napokban az M44-es gyorsforgalmi út Lakitelek és Tiszakürt közötti tíz kilométeres szakaszának átadásán emlékeztetett, a 2010-ben még kevesebb mint 1300 kilométeres hazai gyorsforgalmi úthálózat hossza mára 1900 kilométer fölé nőtt. A magyar kormány 2019 óta minden évben száznál több kilométerrel gyarapította az autópályák és az autóutak hosszát. Visszautalt rá, a 3600 milliárd forintos keretösszegű útprogram segít megvalósítani a kormány célját, miszerint bármely településről harminc percen belül elérhető legyen egy négysávos út. Az évtized közepére Magyarország mindegyik megyei jogú városa elérhetővé válik négysávos úton.

Országos közúthálózatok hossza, kilométer 2010–2020
Országos közúthálózatok hossza, kilométer 2010–2020
Fotó: KSH

Kapcsolódó írásaink