Gazdaság

A főpályaudvarok összekötésével is faragni lehetne az utazási időből

Az alagút egy csaknem öt kilométeres új, föld alatti nyomvonallal a Duna alatt kapcsolná össze Budapest két fontos pályaudvarát, a Déli és a Nyugati pályaudvart

A trendek azt mutatják, hogy Európa más városaiban is folyamatosan alakítják átmenővé az olyan fejpályaudvari rendszert, amilyen idehaza a 19. század végén épült ki, és az elmúlt évszázadban sem változott. Ahhoz, hogy több vonat érkezhessen be az agglomerációból, elengedhetetlen a kapacitás növelése, a korszerűsített vonalakon pedig megduplázódott az utasforgalom – mondta el a Budapest Fejlesztési Központ és a Portfolio október 6-i Vasút a Duna alatt című konferenciáján Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója.

A főpályaudvarok összekötésével is faragni lehetne az utazási időből
Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia (BAVS) keretein belül megvalósítás előtt álló vasúti alagút egy 4,5 kilométeres új föld alatti nyomvonallal a Duna alatt kötné össze Budapest két fontos pályaudvarát, a Déli és a Nyugati pályaudvart.
Egy ilyen volumenű projektnél elengedhetetlen a teljes transzparencia, hogy minél többen megértsék, támogassák és elmondják a véleményüket – kezdte előadását Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója a Budapest Fejlesztési Központ és a Portfolio október 6-i Vasút a Duna alatt című konferenciáján. Kiemelte: az eddigi felmérések szerint a stratégia alapvető céljait a lakosság 92 százaléka Budapesten is támogatja.

A trendek azt mutatják, hogy Európa más városaiban is folyamatosan alakítják átmenővé a korábbi fejpályaudvari rendszert. A sokszor példaként hozott Bécsben az elmúlt tíz évben 26 kilométer vasúti alagút épült.
A vezérigazgató ismertette: cél a budapesti vasúti közlekedés erősítése, aminek fontosságát már az eddigi felújítások is bizonyították.

A korszerűsített vonalakon sok helyen már megduplázódott az utasforgalom
A korszerűsített vonalakon sok helyen már megduplázódott az utasforgalom
Fotó: BFK

Az elmúlt években korszerűsített vonalakon sok helyen már most megduplázódott az utasforgalom, de egyes településeken akár a mainak öt-hatszorosa is lehetne a vasutat használók száma.

Az utasszám növekedéséhez óránként 42-ről 93-ra kellene növelni a fővárosba bejövő vonatok számát, és összességében száz-százhúsz motorvonattal többre van szükség ahhoz, hogy a tervezett járatsűrűség biztosítható legyen, amihez elengedhetetlen az alagút kialakítása. Emellett sokkal helytakarékosabb is egy ilyen rendszer a fejpályaudvarokhoz képest – mutatott rá. A projekt célja egy 21. századi, klímabarát, digitális, versenyképes, robusztus és átjárható rendszer kiépítése, amihez az alagút nélkülözhetetlen.

Az alagút célja, hogy összekösse az országot, aminek eredményeként 10-30 perces menetidő-csökkenések érhetők el.
A tervek szerint a Kelenföldi pályaudvartól a Kis-Gellérthegyig a mai nyomvonal maradna, majd a Mészáros utcánál kezdenének süllyedni az új sínpárok, amik a Széll Kálmán téren kapcsolódnának a metróhoz. Ezt követően
a Duna alatti alagút után érnék el a Nyugati pályaudvart, ami után visszatérne a felszínre, és a Dózsa György útnál érné el ismét a mai nyomvonalat.

A 2-es metróhoz való csatlakozásnál több nyomvonalat is vizsgáltunk – a Batthyány tér, a Kossuth tér és a Deák Ferenc tér egyaránt szóba került – de földtani és forgalmi modellezés alapján a Széll Kálmán téri nyomvonal lesz a megfelelő – emelte ki a szakember.

Annak érdekében, hogy az InterCityk a Széll Kálmán téren meg tudjanak állni, egy 300 méter hosszú, négyvágányos állomás kialakítására lenne szükség. A köztes megállókról azonban egyelőre nincs még döntés, noha a bevezető szakaszon a Sashegy–Naphegy térségében vizsgálják egy megálló létesítését.

Vitézy Dávid végezetül kitért arra, a stratégia mostanra elkészült, az alagút megvalósíthatósági tanulmányának pedig 2022 második negyedévére kell elkészülnie, míg a környezeti hatásvizsgálatnak 2023 harmadik negyedévéig. A tervezés uniós és hazai forrásból zajlik, széles körű szakértői részvétellel.

Kapcsolódó írásaink