Gazdaság

Zajlik a villamosítás Balatonfüred felé

Átépül Alsóörs, Balatonfűzfő, Balatonkenese és Polgárdi állomása, akadálymentes peronok létesülnek, a megállókban korszerűbb lesz a térvilágítás és az utastájékoztatás

A tervek szerint zajlik az észak-balatoni vasútvonal villamosítása. Székesfehérvár és Balatonfüred között jövő nyáron megkezdődhet a villamos vontatás, és korszerűbb állomások várják az utazóközönséget.

Zajlik a villamosítás Balatonfüred felé
A csittényhegyi alagút előtt át kell alakítani a pályát a felsővezeték-építés miatt
Fotó: NIF

A koronavírus okozta járványhelyzet egyelőre nem befolyásolja a Balaton északi partján elhelyezkedő vasútvonal villamosítási munkáit. A kivitelezés az ütemtervnek megfelelően halad, így 2021 nyarán már villanyvontatással közlekedhetnek a szerelvények Székesfehérvár és Balatonfüred között – adta hírül a beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. A hatvan kilométer hosszú szakasz villamosítása és részleges felújítása az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából valósul meg, a kivitelezést az ÉB 2018 Konzor­cium (Vasútvill Kft. és R-Kord Kft.)
végzi, nettó 23 milliárd forint értékben. Az átadás után rövidebb lesz a menetidő Budapest és Balatonfüred között, mivel nem lesz szükség Székesfehérváron a 10–12 perces mozdonycserére.

Mint azt a NIF közölte, április végére befejeződtek a balatonakarattyai nyílt vonali szakaszon fekvő csittényhegyi alagút átépítési munkálatai. A 1909-ben átadott, 96 méter hosszú alagútban a vasúti pályát húsz-negyven centiméterrel kellett lesüllyeszteni annak érdekében, hogy a villamos felső vezeték az érvényben lévő előírásoknak megfelelő legyen, valamint korszerű betonlemezes felépítményt építettek az alagút teljes hosszában.

Elkészült továbbá Balatonfűzfő állomás végleges vágányképe is. Itt a kihasználatlan vágányok elbontásával és az új vágányok építésével a korábbitól teljesen eltérő vágánykép alakult ki. Az állomáson akadálymentes peronok várják az utazóközönséget. Az esőbeállók készre szerelése, a peronbútorzat telepítése, a teljes körű tereprendezési és padkaépítési feladatok elvégzése a 2021 tavaszán esedékes műszaki átadásra várható. A villamosítási és pályafelújítási munkákkal párhuzamosan a kivitelezők átépítik és akadálymentesítik Polgárdi, Balatonkene­se, Balatonfűzfő és Alsóörs állomásokat, ezzel együtt valamennyi állomáson 55 centiméter magas peron létesül, továbbá korszerű térvilágítás és hangos utastájékoztatás.

A beruházás keretében vágányszabályozási munkálatokat is végeznek a kivitelezők mintegy 46 kilométer hosszon, valamint 5,5 kilométeren átépül a meglévő vágány.

A nyílt vonalon már több szakaszon megtörtént a horganyzott acél­oszlopok állítása, és többek közt Szabadbattyán–Polgárdi Ipartelepek, Polgárdi–Csajág és Balatonalmádi–Alsóörs szakaszokon a felső vezeték is a helyére került.
A következő nagyobb építési ütem a nyári főszezoni időszakot követően, várhatóan 2020 szep­tember végén kezdődik. Átépül Polgárdi, Balatonkenese és Alsóörs állomás, valamint befejeződik a felsővezeték-rendszer kiépítése.
Az észak-balatoni vonal villamosítását az éjszakai órákban végzik, amikor kevesebb vonatot és utast érint az átszállás.

Motorvonatok vásárolhatók uniós és hazai pénzből


Az Európai Bizottság határozata alapján tizenkilenc emeletes jármű megvásárlása finanszírozható az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program uniós és hazai forrásai­ból – adta hírül az Innovációs és Technológiai Minisztérium. A MÁV-Start Zrt. összesen negyven emeletes motorvonatot vásárol, amelyekben egyenként hatszáz utas foglalhat helyet, a járművek összességében 205 milliárd forintba kerülnek. Az uniós közlekedésfejlesztési keret kimerülése miatt a kormány tavaly novemberben úgy döntött, hogy a további 21 motorvonat megvásárlását hazai forrásból teszi lehetővé. A cél az, hogy a költségvetési hozzájárulás teljes összege beforgatható legyen a következő uniós ciklus forrásainak terhére. Az ITM és a MÁV-Start által 2019 decemberében megkötött szerződés értelmében 2021-ben és 2022-ben összesen 106 milliárd forint támogatást biztosít az állam a személyszállító vasúttársaság számára.
(PGI)

Kapcsolódó írásaink