Gazdaság
Fókuszban az emberi tudatosság fejlesztése

C. Otto Scharmer szerint az U-vezetéselmélet egyik fundamentuma a figyelem. A figyelmünket azonban gyakran vakfoltok árnyékolják be. Ezek felismerése és tudatosítása nemcsak a vezetés lényegét jelenti, hanem kritikus jelentőségű azoknak a mélyreható, rendszerszintű változásoknak az előmozdításához, amelyekre az üzleti életnek és a társadalom egészének égető szüksége van.
De hogyan lehet újratervezni a társadalmi rendszereket úgy, hogy azzal kezeljük napjaink szorongató kihívásait is? Hogyan tudjuk az éber jelenlét, vagyis a tudatosság erejét használni a kollektív rendszerek átalakításához? Scharmer ezekre a kérdésekre nemcsak válaszokat keres, hanem gyakorlati megoldásokat kínál. Felvázol egy praktikus keretrendszert az oktatási intézményeink, gazdaságaink és demokráciáink „operációs rendszereinek” frissítéséhez.
Miért U-vezetéselmélet? Miért „U”? Az U betű egy megvalósítási folyamatot szimbolizál. Az első lépés egy jelképes aláereszkedés az U egyik szárán, ahol elkezdődik valami, és közben folyamatosan befogadja, feldolgozza a külvilágból érkező ingereket. Az U alja jelképezi az összekapcsolódást, az U másik szára a felemelkedés a tudatos, rendszerszerű megújulás és a változás között. Az U-vezetéselmélet ezt a folyamatot valósítja meg a következő három fázisban:
- 1. egy keretrendszer kialakítása a vezetés vakfoltjának észleléséhez;
- 2. egy módszer kidolgozása a tudatosságalapú változás megvalósításához;
- 3. új narratíva az evolúciós társadalmi változásokról.
C. Otto Scharmer könyvében most röviden és közérthető módon mutatja be a korábban már tudományos részletességgel publikált U-vezetéselméletének kulcskoncepcióit és alkalmazási lehetőségeit. Nemcsak a „hozzávalókat” írja meg, hanem meg is mutatja, hogyan csináljuk. A könyv magánemberként és vezetőként is arra hívja fel a figyelmünket, hogy ne csak nézzünk, hanem lássunk is, sőt figyeljünk! Tegyük mindezt tudatosan, innovatívan és rendszerben gondolkodva.
C. Otto Scharmer a Massachusetts Institute of Technology (MIT) Sloan Menedzsment Tanszékének vezető tanára, a pekingi Tsinghua Egyetem professzora és a Presencing Institute társalapítója. Az ágazatok közötti innovációra irányuló MIT IDEAS program elnöke és több könyv szerzője, társszerzője. Scharmer közgazdasági tanulmányokat végzett a németországi Herdecke Egyetemen. Megkapta a Jamieson-díjat az oktatás kiválóságáért a MIT-ben (2015) és az EU Leonardo vállalati tanulási díját az U-vezetéselmélet kidolgozásáért (2016). 2017-ben a globalgurus.org listáján „A világ 30 legfontosabb oktatási szakembere” között az 1. helyen szerepelt.