Gazdaság

A biztonság szabadalma

A csúszásgátló útburkolat felületének érdessége felére csökkenti a féktávolságot

Tízéves a magyar fejlesztésű csúszásgátló rendszer, amely a gyalogosok védelme érdekében jött létre. A vívmány hazánk harminc településén hetven gyalogátkelőnél óvja már a járókelők épségét. A világító burkolati jel is magyar szabadalom, ami a kerékpárosoknak és a gyalogosoknak segít a sötétben a balesetek elkerülésében.

A biztonság szabadalma
Az idén tízéves balesetmegelőzési rendszer hazánk harminc településén hetven gyalogátkelőnél óvja a járókelők épségét
Fotó: Hungarian Road Kft.

A Living Road rendszer a zebrák előtt alkalmazható kereszteződések, éles ívek, körforgalmak és egyéb veszélyes helyek környezetében, ugyanis, a statisztikákat figyelembe véve, a balesetek helyszínei túlnyomó részt a kereszteződésekben, gyalogosátkelők megközelítésnél és az éles kanyarokban jelentkeznek.

Farkas Tibort, a Hungarian Road Kft. ügyvezető-tulajdonosát kérdeztük arról, mi az oka, hogy a balesetek túlnyomó többségben ezeken a helyeken, tehát zebrák előtt, kereszteződésekben és éles kanyarokban történnek. „A sebesség helytelen megválasztása, a reakcióidő-vesztés, a környezeti viszontagságok, úgy mint az eső, jegesedés és a féktávolság ezekből adódó megnövekedése okoz legnagyobb arányban problémát. Emiatt fejlesztettünk egy magas súrlódású útburkolati segédeszközt, ami bizonyítottan csökkenti a féktávolságot. Csúszásgátló rendszerünket a már meglévő útburkolaton lehet alkalmazni. Az eljárás költséghatékony, gyors, és a forgalom jelentősebb megzavarása nélkül telepíthető” – mondta el lapunknak a tulajdonos, aki egész életében rajongott a sebességért, az autókért, motorokért, több versenyen részt vett, szervezett is ilyen megmérettetéseket, illetve sűrűn ellátogatott nagy szalonok bemutatóira, hazai és külföldi sportrendezvényekre. „Ma már a családom az első. Két nagy fiam van, akik szintén gyorsak és bátrak, a környéken sokat autóznak. A feleségem is vezet, elég sokat, így egyre több irányból éreztem, hogy felelősséggel tartozom értük, másokért” – mesélte Farkas Tibor, aki elmondása alapján tíz évvel ezelőtt akkori társával angliai mintára fejlesztett tovább egy speciális balesetmegelőzési rendszert, magyar igényekhez igazodva. „Nagyon megtetszett az, hogy létezik megoldás, a figyelmetlenség sokszor kiküszöbölhető és korrigálható, illetve hogy tehetünk valamit gyermekeink védelméért. Elkezdtük kidolgozni a rendszert Magyarországon, széles körű reprezentatív felmérést készítettünk, felmértük az igényeket, és az itteni időjárási viszonyokhoz igazítva alkottuk meg a magyar csúszásgátló rendszert, a Living Roadot” – magyarázta a Hungarian Road Kft. vezetője.

Farkas Tibor: A találmány levédetése és engedélyeztetése fél évbe telt
Farkas Tibor: A találmány levédetése és engedélyeztetése fél évbe telt
Forrás: MH/Papajcsik Péter

A szabadalmaztatás és az engedélyeztetés nagyjából fél évbe telt, rengeteg vizsgálat kellett ahhoz, hogy pályára léphessenek, és telepítsék az új innovatív találmányt, a csúszásgátló rendszert. A legelső munkát a cég Debrecenben készítette el referenciaként, ezután a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság illetékességi területén az előző évekhez viszonyítva jelentősen csökkent a személyi sérüléssel járó balesetek száma. „Megyénk közútjain harminchattal kevesebb baleset történt – írta a telepítés után a Police.hu-n Vezendi Jánosné sajtószóvivő, aki hozzátette: – Ez a rendszer fontos szerepet játszik az időben való észlelésben, valamint a csúszós, vizes közúton segít a rácsúszásos, illetve gázolásos balesetek elkerülésében. A csúszásgátló rendszer felületi érdességének köszönhetően csaknem a felére csökkenti a féktávolságot vészfékezés esetén.”

Világító burkolati jel
Forrás: Hungarian Road Kft.

Számos forgalomtechnikai rendszer van jelen napjainkban, ezek mind a közúti baleset-megelőzést szolgálják. A legtöbb ilyen struktúra azonban figyelemfelhívó tulajdonságain kívül sajnos nem rendelkezik valós védelmi funkciót betöltő rendeltetéssel, így a baleset megelőzésében aktívan már nem segíthet. „Célunk, hogy a Living Road rendszer minél több helyen elterjedjen a magyar utakon, és sok emberi élet megmentésében játsszon fontos szerepet! A rendszert használati mintaoltalommal láttuk el, tekintve hogy még nem ismert alkalmazás. Ha már egy ember életét sikerül megmenteni, akkor már megérte alkalmazni!” – mondta el Farkas Tibor, aki a csúszásgátló rendszer bevezetése után pár évvel egy másik találmánnyal rukkolt elő, ez esetben a biciklisek védelméért. A cégvezető a saját kerékpáros-balesete után döntött úgy, valamilyen megoldást talál arra, hogy kivilágítsa az Egert Felnémettel összekötő utat. Olyan megoldást kísérletezett ki, amelyet a már meglévő felezővonalra telepítenek, akkor az a sötétben világít. „Nappal szemmel látható a felezővonal, amikor besötétedik, akkor az általunk telepített világító jelzés elkezd foszforeszkálni, és nagyjából hat-nyolc órán keresztül világít, így a kerékpárút éjszaka is biztonságos” – magyarázta Farkas Tibor, aki ezzel az évek alatt kikísérletezett hordozóréteggel lefestette az egri bicikliutat. A foszforeszkáló jelzés a nappali órákban feltöltődik, nem feltétlen szükséges hozzá napos idő, az esti órákban pedig zöld fényt bocsát ki magából. Közvilágítást nem igényel az a terület ahol a világító útburkolati jel le van téve. A rendszer alapját az a többkomponensű, kémiailag rendezett hordozóréteg adja, melyhez a megfelelő hőmérsékleti viszonyok között a gyártási folyamat során hozzáadott reaktív hatóanyag biztosítja a megfelelő világító képességet. „Kifejezetten alkalmas közvilágítást nélkülöző kerékpár- és gyalogutakra és minden olyan helyre, ahol a közvilágítás nem biztosított, így temetőknél és közparkoknál is – fejtette ki a cégvezető, majd hozzátette: – A rendszer kifejezetten költséghatékony a közvilágítás kiépítésének beruházási összegéhez viszonyítva, egyszer lerakjuk, és nem jár további költségekkel. Kerékpárutak esetén nem feltétlenül szükséges tartós útburkolati jel használata, ugyanis a világító útburkolati jel növeli az egyszerű útburkolati jel tartósságát. Kiépített közvilágítás esetén pedig lehetőséget ad az időintervallumos-szakaszos megvilágításra, a téli sötét órák alatt is biztosítva a teljes utánvilágítást. Ezzel jelentős ener­giát képes megtakarítani.”

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom