Gazdaság
Gyorsul a vasút Bécs felé
Megújul a Szeged–Szabadka-szakasz, a hegyeshalmi vonalon is jelentős fejlesztések zajlanak

A mostanában slágertémának számító Budapest–Belgrád-vasútvonal felújítása mellett még egy szerbiai kapcsolat is előtérbe kerül, ugyanis belátható közelségben a Szeged–Szabadka-vonal felújítása. Mint azt Lázár János, a Szeged–Szabadka–Baja-vonal kialakításának koordinációjáért felelős kormánybiztos a napokban elmondta, a magyar és a szerb kormány már zöld utat adott a beruházásnak, a magyar szakasz felújítása jövőre kezdődhet el, és 2022-ben fejeződhet be.
A Szeged–Rendező–Röszke–országhatár szakaszon a személyszállítás jelenleg szünetel. A csatlakozó 27,8 kilométer hosszú szerb szakaszon szintén szünetel a személyszállítás. A vonal felújítása egyébként azért is sürgető, mert a 2014-ben elkészült engedélyezési tervek 2022. július 26-ig érvényesek, és a Budapest–Kelebia-vonal felújításakor ez az egyetlen kerülőút vasúton Szerbia felé. Röszke állomáson új vágányok és magasperonok, Szentmihálytelek megállóhelynél szintén magasperonok és parkolók létesülnek.
A Budapest–Belgrád-vonal 160 kilométeres szakaszának átépítése szintén jövőre kezdődhet el, és 2023-ban fejeződik be. Budapest és Belgrád között a személyvonatok menetideje a jelenlegi nyolcról várhatóan három órára csökken, a tehervonatok pedig négy és fél óra alatt tehetik meg az utat a két főváros között. Lényeges változás lesz a Budapest és Bécs között közlekedő vonatok menetrendjében 2020 decemberétől.
A tervezett beruházásoknak köszönhetően rövidülnek a menetidők, és a hegyeshalmi határállomáson sem kell megállni. Budapest-Kelenföld és a bécsi főpályaudvar között a jelenlegi 2 óra 26 percről 2 óra tíz percre csökken a menetidő, a vonatok óránként közlekednek, és csak Győrött állnak meg. A jelenlegi napi tizenhárom vonatpár tizenhatra emelkedik, és a menetidő a közúti közlekedéssel is versenyképes. Ez azért is fontos, mert így kikerülhetők az M1-es felújítása miatti dugók. Gyorsul az elővárosi közlekedés, ugyanis óránként közlekednek zónázó vonatok a KöKi terminál és Győr között, és Budapesttől Tatabányáig nem állnak meg. A vonalon ehhez jelentős beruházást kell megvalósítani. A biztosítóberendezések felújításával gyorsítható a közlekedés, csökkenthetőek a késések. A hegyeshalmi határállomáson százhússzal haladhatnak majd át a nemzetközi vonatok.