Gazdaság

Már nem divat bármit is kidobni

Aki turkálóba megy, tudatosan dönt arról, hogy új életet ad egy ruhának, aki magyar tervezőnél keres egyedi darabokat, szintén tudatosan cselekszik, támogatja a hazai gyártást és a munkaerő foglalkoztatását

A magyar tervezők kínálata a fogyasztói társadalom pazarló tömegtermékeivel szemben nemcsak egyedi, hanem környezetbarát alternatíva is, a vásárlással a hazai ipart támogatjuk – mondta el lapunknak Bata-Jakab Zsófia, a Magyar Divat & Design Ügynökség vezetője, akivel fenntarthatóságról, elvekről és a választás fontosságáról beszélgetünk.

Már nem divat bármit is kidobni
Bata-Jakab Zsófia: Budapest izgalmas, vonzó és kreatív
Fotó: MH/Katona László

– A fenntarthatóság manapság talán a leg-nagyobb vezérelv a sok divatirányzat után, mely valóban megszólítja az embereket. Miként lehet ösztönözni a fogyasztókat, hogy környezettudatosan vásároljanak?

– Alternatívát kell biztosítani arra, hogy amikor a vásárlási szándék megjelenik, legyen lehetőség a választásra. A magyar tervezők kínálata az egyik legjobb opció erre, hiszen szembe szállva a fogyasztói társadalom pazarló tömegtermékeivel, nemcsak egyedi, de rengeteg esetben környezetbarát anyagból és felhasználással készült terméket nyújt. Nekünk, mint divat és dizájnügynökségnek alapvetően az a feladatunk, hogy koordináló szereplőként segítsük a magyar divat és a dizájn fejlődését, fejlesztését. Nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a vásárlók megismerjék a magyar tervezőket, akik kreatívak és nagyon magas minőségben készítik termékeiket. Jelenleg még nem annyira köztudott, hogy árban is tudnak versenyezni a „fast fashion” márkákkal, melyek hihetetlenül gyorsan és olcsón árasztják el a piacot áruval. Természetesen, ha a dizájn vonalat vizsgáljuk, az Ikeával például nem lehet ringbe szállni, de ha a fogyasztó szeretne egyedi dizájnterméket a lakásába, célunk, hogy magyar tervező munkáját válassza, aki magyar munkaerővel és gyártói kapacitással dolgozik.

– Mi a gond a multik olcsó és mindenki számára elérhető termékeivel?

– Elsősorban a minőségi problémát kell említenem a „fast fashion” ruházat esetében, ugyanis ezeknek a termékeknek a szavatossági ideje nagyjából pár hét vagy hónap. Arra
a szezonra szól, amikor megvásárolják, majd a kukában landol, ami nem igazán jó megoldás fenntarthatósági szempontból. Terheli a környezetünket, káros az egész bolygóra, feldolgozásuk nem megoldott. Mindemellett a túltermelés is komoly probléma, ugyanis hiába a sok vásárló, minden egyes ruhát nem tudnak eladni. Majdnem kilencven százalék kerül az idénydivat holmikból a hulladék közé. A környezetszennyezés mellett ott van a kizsákmányolás kérdése is. A világon minden hatodik ember a ruhaiparban dolgozik, a munkavállalóknak sok esetben kell szembenézniük
a kizsigereléssel, diszkriminációval, és a gyermekmunka is súlyos probléma az iparágban.

– Nem divat már az utolsó divat szerint öltözködni?

– Ahogyan az étkezésben egyre tudatosabban döntenek az emberek, megnézik a főzésnél az alapanyagokat, úgy a ruházkodásnál is ugyanez a helyzet. Néhány alapdarabot kell a szekrényben tartani, ami jó minőségű,
és passzol egymáshoz. Az üzenet itt is a tudatosság. Aki a használt ruhaboltba megy, tudatosan dönt arról, hogy új életet ad a ruhának, aki magyar tervezőnél keres egyedi darabokat, szintén tudatosan cselekszik, támogatja a tervezőt, a hazai gyártást és a munkaerő foglalkoztatását. A magyar tervezőknek lehetnek egyébként ugyanolyan darabjaik, mint bármely más bolt kínálatában, mondjuk egy fehér póló, a különbség csupán annyi, ha őt választjuk, támogatjuk a hazai ipart, mindamellett, hogy minőséget vásároltunk, nem szintetikus anyagból készült hamar eldobható terméket.

– Önök mivel segítik a tervezők munkáját?

– Felhívjuk rájuk a figyelmet, programokat szervezünk, összekapcsoljuk az igényt a kínálattal. Hazai szinten a Budapest Central European Fashion Week-en például több lehetőségük van: tarthatnak divatbemutatót, prezentációt, de vannak olyan rendezvényeink, melyek a város különböző pontjain zajlanak. Ehhez tudnak csatlakozni a bemutatótermek, tervezők. Minden alkalommal készítünk térképet, amin feltüntetjük a programokat, így aki fogékony a magyar divatra, könnyedén odatalálhat a helyszínekre. Tavaly szerveztük a Budapest Fashion Nights-ot még a karácsonyi szezon előtt, melynek kifejezetten az volt a célja, hogy azokat a tervezőket fogjuk össze, akik segítséget tudnak nyújtani vásárláskor. Csatlakozott is ötven üzlet, különféle akciókkal. Volt, aki százalékot adott, néhányan pezsgős koccintással, szakmai bemutatóval, személyre szabott stílustanácsadással vagy beszélgetéssel várták a vevőket.

– Működésüket tavaly kezdték el, mára a szakma résztvevői jól ismerik munkájukat, célkitűzéseiket. A tervezők már maguktól jelentkeznek önöknél?

– Telefonálnak, e-mailt írnak, besétálnak. Megpróbálunk minél gyorsabban időpontot adni nekik és minden esetben egyeztetünk ötletek és a lehetséges együttműködés terén. Négy területen tudunk segítséget nyújtani: az oktatásban, a gyártásban és a kereskedelemben, valamint segítünk a tervezők hazai és nemzetközi stabilitásának megőrzésében.
A nemzetközi mentoring programunk például a divat területén már tavaly elindult, stratégiai megállapodást kötöttünk az olasz Camera Nazionale della Moda Italianával. A három évre szóló egyezség szerint magyar márkákat segítünk piacra az ő mentorálásukkal. Tavaly, a mentorprogram keretében kivittük a szakmai alapon kiválasztott tervezőket Milánóba, ahol szakemberekkel találkozhattak: a PR-től a marketingig számos terület szakértőjének tehettek fel kérdéseket, emellett olasz tervezőkkel és gyártókkal is találkozhattak. A tervezők megismerhették egyes showroomok vezetőit is, ahol felmérhették, hogy milyen szempontjai vannak egy-egy kollekció kiválasztásának.

– A nemzetközi piacra jutás mellett itthon is elkél a segítség?

– A hazai mentoring program most októberben indul a divatban. Kihirdettük a tíz sikeres tervezőt, akikkel elkezdünk együtt dolgozni egy nagyon átfogóan felépített modulrendszerben szakmai szereplők bevonásával. A dizájn területén pont fordítva történt, ott megcsináltuk az év elején a hat modulra épülő magyar mentoring-ot, melyben egészen átfogó, üzletorientált oktatást tanulhattak a tervezők. Pár hete kereskedelmi szakvásárra és gyárlátogatásokra vittük őket Párizsba, a gyakornoki program keretében pedig szintén gyárakban vehetnek részt két hétig az ott zajló munkában. Szintén dizájn területen pedig éppen most zajlott itt a házban Design SPEED elnevezésű programunk, ahol hét dizájnerrel dolgozunk az olasz partnerintézettel, az IED-del.

– Ügynökségük a Magyar Turisztikai Ügynökség leányvállalataként alakult meg 2018-ban, az egy évvel azelőtti kezdés után. Mi a kapcsolódás a divat és a turizmus között?

– A divat- és dizájniparban egyre növekvő gazdasági és turisztikai potenciál rejlik. Cél, hogy Magyarországon a divathoz és a dizájnhoz kapcsolódó könnyűipari ágazatok elismertsége, sikere méltó legyen annak tradícióihoz, ezáltal hazánk a régió központjává válhasson ezen iparágak tekintetében. Ehhez volt szükséges az állami tulajdonú nonprofit gazdasági társaság alapítása és annak fejlesztési szerepvállalása. Kiemelt feladataink közé tartozik a divat és dizájn országimázsba való beemelésének támogatása, ezek turisztikai vonzerővé fejlesztése, ezáltal hazai turisztikai bevétel generálása. A turizmus szárnyal, Budapest sorra nyeri a kitüntetéseket, az egész ország egyre többet profitál a szektor bevételeiből. Az épített örökség és a kulturális programok mellett napjainkban egy város vonzerejét egyre jobban növeli a vásárlási lehetőségek széles és minőségi skálája. Egyre több turista jön konkrét céllal fővárosunkba, ugyanis egyre többen érdeklődnek a magyar kreatív termékek iránt.

– A vásárlásturizmus más országokban létező fogalom. Budapest is felkerülhet egyszer erre a térképre?

– Milánóba vagy Párizsba sok esetben azért mennek az emberek, hogy a legújabb divatot megnézzék. Itt még azért nem tartunk, de már felkeltettük a figyelmet. Sokan tudják már külföldön, hogy Budapest izgalmas, vonzó és kreatív, nem csak a szuvenír boltokban lehet tradicionális mintával ellátott terméket vásárolni, a matyón és kalocsain túl egyre több motívumot megismernek kultúránkból, de az alap darabokat ugyanúgy megtalálják kiváló minőségben megfizethető áron.

– Mit gondol a divatról, miért fontos?

– A divat sokrétű és számtalan lehetőséget biztosító dolog, önkifejezés, hangulat, érzésvilágot továbbító eszköz. Nem a márkán van a hangsúly sosem, hanem pontosan azon az érzeten, amit átad. A divat arra szolgál, hogy hátteret nyújtson, önazonosságot adjon azzal, hogy kényelmes és biztonságos, így megmutathatja magát az ember. Nincs jó divat, vagy rossz divat, ezeket a kliséket már legyűrtük. Nem szükséges, hogy minden nyelven beszélni tudjunk, a divat képes arra, hogy adjon egy szeletet, benyomást egy ország kultúrájából. Ha ránézünk egy viseletre, és jó érzésünk lesz tőle, az valami pluszt hoz a napunkba, hozzáad egy helyzethez, egy emberhez, egy helyhez, egy eseményhez, egy városhoz. Érzéseket közvetít.

– Mit jelent önnek a fenntarthatóság?

– Jelenleg az a divat, – ami régen nem volt túl népszerű – hogy ciki bármit is kidobni. A fenntarthatóság egy gondoskodó szemléletmódot képvisel, segítünk mindenben, megnézzük az apró részleteket.

Kapcsolódó írásaink