Gazdaság
A hónap végén jár le az adategyeztetési határidő
A banki azonosítást a tavalyelőtt életbe léptetett pénzmosás elleni törvény írja elő,az egyes pénzintézetek pedig egységesen tesznek eleget a szabályozásnak

A hazai pénzintézetek mindegyike felhívja valamilyen formában a figyelmet arra, hogy az ügyfeleiknek június végéig át kell esniük egy úgynevezett átvilágításon, ami a gyakorlatban adategyeztetést, az okmányok bemutatását, valamint egy nyilatkozat aláírását jelenti, miszerint az ügyfél nyilatkozik arról, közszereplőnek minősül-e. Mint ismert, a banki azonosítást a tavalyelőtt életbe léptetett pénzmosás elleni törvény írja elő, az egyes pénzintézetek pedig egységesen tesznek eleget a szabályozásnak, de vannak olyan ügyfelek és bankok, ahol nem szükséges a személyes megjelenés.
Az OTP Bank sajtóosztálya lapunk megkeresésére azt válaszolta, mind a lakossági, mind a vállalati ügyfélkört érinti az adategyeztetési feladat. Az érintett vállalati ügyfeleket a bank levélben és e-mailben tájékoztatta, hogy milyen nyilatkozatokat szükséges a bank részére benyújtani. Emellett tájékoztatást adtak a bankfiókokban, a papíralapú – értesítő, számlakivonat – és elektronikus (weboldal, e-mail, internetbank, telefon) csatornákon is. Vállalati ügyfelek esetén a személyes megjelenés mellett van lehetőség postai úton és e-mailen keresztül is beküldeni a szükséges nyilatkozatokat. Az ügyfelek és a kiértesítések számáról nem közöltek adatokat.
Az UniCredit Bank megkeresésünkre mindenekelőtt felhívta a figyelmet: annak az ügyfélnek az esetében, akinek a törvény által előírt aktuális ügyfél-átvilágítási adatai június 26-án nem állnak teljes körűen a bankja rendelkezésére, e dátumot követően az ügyfél által indított ügyletet a bank a törvény rendelkezése alapján nem teljesítheti.
A törvényi előírás, hogy a határidőig a bankoknak az aktuális ügyfél-átvilágítási adatokkal teljes körűen rendelkezniük kell, minden ügyfélre vonatkozik. A bankszámlájukat már évek óta nem használó ügyfelek esetében különösen fontos, hogy keressék fel bankfiókjukat az ügyfél-átvilágítás elvégzése érdekében.
A pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvényben foglalt kötelezettségnek megfelelően a Budapest Bank felmérte az ügyfélállományát, és az érintett vállalati ügyfeleinek kiküldte az értesítést a nyilatkozattételi kötelezettségről – ezt már a bank válaszolta lapunk megkeresésére. A Budapest Bank lakossági ügyfeleit nem érinti az újraazonosítási kampány, mivel a jogszabály által megkövetelt adatokat – például a kiemelt közszereplői státuszt – a korábban lefolytatott ügyfél-azonosítási folyamat során rögzítettük – írták még.
Amennyiben egy ügyfél nem tesz eleget ennek a kötelezettségének, zárolják a bankszámláját, így a nyilatkozattétel pótlásáig nem tud tranzakciókat végrehajtani. Hangsúlyozták, minden bankszámla esetében fennáll a kötelezettség az adatok teljeskörűségére. A mikro-, kis-, közepes és nagyvállalatok esetében ez két plusz adatot jelent a korábbi átvilágítási kötelezettséghez képest, ezek az érdekeltség jellege és mértéke. Ez a pénzintézet tavaly április óta a számlanyitáskor ezen adatokat is elkéri az ügyféleitől, az újraazonosítás keretében pedig csak azokat keresik meg, akiknél ez a két adat hiányzik a tényleges tulajdonosokra vonatkozóan.
A K&H honlapján azt írják, lehetőség van online átvilágításra is, de ez a folyamat csak magyar hatóság által kiállított azonosító okmányokkal és magyar lakcímmel rendelkező, magánszemély ügyfelek esetén végezhető el. Az online átvilágításhoz olyan mobileszközre vagy számítógépre van szükség, amely rendelkezik kamerával, mikrofonnal, le tud játszani hangot, és rendelkezésre áll stabil internetkapcsolat. Az azonosítás így tíz–tizenöt percet vesz igénybe – áll a pénzintézet honlapján.