Gazdaság
A vasútnál működnek a magyar–fehérorosz kapcsolatok
A MÁV egy új szolgáltatási szint bevezetésére készül a főváros környékén a Minszkben és Dunakeszin épülő Stadler KISS motorvonatok forgalomba helyezésével

A Belarusz Köztársaság nem annyira ismert a magyarok számára, hiszen különösebb politikai és gazdasági kapcsolatunk nincs a volt szovjet utódállammal. Leginkább talán az lehet a közös bennünk, hogy a durván kétszer akkora területű országban hozzávetőlegesen annyi ember él, mint nálunk, csakúgy a fővárosukban, Minszkben, mint Budapesten. Állítólag az utolsó diktatúrák egyike, bár ebből egy átlagos turista semmit sem tapasztal. A főváros ragyog a tisztaságtól, rendezett, gyönyörű közterek, parkok, sugárutak tarkítják, az épületek kiváló állapotúak, az üzletek ugyanúgy roskadásig tele vannak mindennel, mint nálunk, az utca embere jól öltözött, fejlett a távközlési hálózat és a közlekedés.
Nagyjából így láthatta Peter Spuhler, a vasúti járműveket gyártó svájci Stadler Bussnang AG tulajdonosa, amikor 2012-ben egy új gyárat hozott létre Minszktől mintegy húsz kilométerre. Kapott is érte hideget-meleget, előbbit leginkább a svájci sajtóban, hiszen olyat nem lehet, hogy éppen egy diktatúrát gyarapítson a beruházása révén. Mára viszont a gyár olyannyira sikeres lett, hogy a legnagyobb fehérorosz exportőrré nőtte ki magát, 1200 ember dolgozik a falipoli üzemben, négyszáz vasúti kocsiszekrény készül ott évente, és minden típusú Stadler járművet tudnak gyártani. Rendelkeznek azokkal a szabványokkal, amelyek a széles nyomtávú vasutat működtető országokban szükségesek, csakúgy, mint a nyugat-európai ISO-rendszerrel. Hozzánk úgy kapcsolódik a cég, hogy a MÁV-Start Zrt. által megrendelt emeletes motorvonatok részben ott készülnek, a Dunakeszi Járműjavító Kft.-vel együttműködve. A MÁV-Start ugyanis idén év végétől 11 nagy kapacitású, hatszáz (ülő) utas befogadására alkalmas korszerű motorvonatot helyez forgalomba a leginkább igénybe vett váci és ceglédi vasútvonalon, 2021-től pedig további nyolc emeletes jármű jelenik meg Budapest elővárosi hálózatán, és szükség szerint más vasútvonalakon is. A 2017-ben aláírt szerződés értelmében az első kettő hatrészes motorvonat teljes egészében Minszkben készül, a harmadik járműtől pedig a betétkocsik – szerelvényenként négy – Dunakeszin, továbbá a végösszeszerelés is Magyarországon történik. Az első készre szerelt járművel júliusban megkezdődhetnek a futópróbák, illetve a típusvizsgálatok Magyarországon, Csehországban és Németországban. Az első 11 jármű egyébként 60,5 milliárd forintba kerül, ezt európai uniós támogatásból vásárolja meg a Start, az összeg magában foglalja a karbantartásban részt vevő munkatársak és a mozdonyvezetők képzésének a költségét is. A szerződés szerint a vonatoknak legkésőbb 2020. január 31-ig forgalomba kell állniuk.

A MÁV-Start negyven jármű vásárlásáról állapodott meg a Stadlerral, ezt részlegesen lehet lehívni, és az együttes beszerzési ár így hozzávetőlegesen 200 milliárd forint.
Loppert Dániel, a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatója elmondta, hogy a második széria nyolc motorvonata 39 milliárd forintba kerül. A MÁV dolgozik azon, hogy a szerződésben szereplő további 21 jármű megvásárlásának a feltételeit is megteremtse – tette hozzá. A nagy kapacitású emeletes motorvonatokba több olyan innovatív megoldást is beépítenek, amelyek javítják a vasúti szolgáltatás színvonalát. Így például lesz rajtuk utasszámláló rendszer, a kocsik telítettségét mutató kijelzők, és a Stadler lehetőséget teremt a kerékpárszállító kapacitás növelésére is.
A MÁV-Start egy új szolgáltatási szint bevezetésére, úgy is mondhatni, paradigmaváltásra készül az új motorvonatokkal. A vasúttársaság jelenleg 123 FLIRT motorvonatot – amely szintén Stadler-gyártmány – üzemeltet, és az utasok nagyon megkedvelték ezeket a vonatokat, olyannyira, hogy ahol a pálya és az állomások is megújulnak, két számjegyű a forgalomnövekedés. Ezzel együtt a 11 elővárosi vonalon, ahol 80-90 ezer ember utazik naponta, 40-50 százalékban még mindig a hagyományos, úgynevezett ingavonatok közlekednek – mondta Kormányos László, a MÁV-Start Zrt. értékesítési igazgatója. Ezen szeretnének változtatni az új motorvonatok beszerzésével: 19 jármű ehhez még nem elég, de a negyvenes opció lehívása esetén valamennyi Budapest környéki vonalon modern és légkondicionált vonatok közlekednének. Az első széria járművei Vác, illetve Cegléd felé – a vácin 11, a ceglédin hét motorvonat – közlekednek, ha megérkezik a további nyolc emeletes KISS vonat, azokat a Budapest–Nagykáta–Szolnok vonalra irányítja a MÁV-Start. Amennyiben a további 21 vonatot is megvásárolja a Start, az újabb járművek a Budapest–Székesfehérvár, illetve a Budapest–Tatabánya–Győr vonalon szállíthatják az utasokat, és ha lesz még elegendő szerelvény, azok szintén a nagykátai vonalon közlekedhetnek.
A nyári szezonban viszont kissé „borul a menetrend”, hiszen akkor a hivatásforgalomban kevesebb szerelvény szükséges. Ebből adódóan KISS vonatok járhatnának bizonyos napszakokban a Balatonhoz és a Velencei-tóhoz. Kormányos László elmondta: a tapasztalatok szerint a nyári forgalomban az utasok a légkondicionált, illetve a kerékpárszállításra alkalmas járműveket részesítik előnyben. A KISS járművek viszont légkondicionáltak, a FLIRT-ökhöz hasonlóan csendes a futásuk, tágas és világos a belső terük, kamerarendszerrel, wifivel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal rendelkeznek, alapból 12, igény esetén kisebb átalakítás révén 36 kerékpár szállítható rajtuk. A vonaton három hagyományos és egy mozgássérültek által is igénybe vehető vécé lesz, és öt babakocsi helyezhető el. Arról nem is beszélve, hogy engedélyezett sebességük óránként 160 kilométer, így például az új biztosítóberendezések elkészültével nyáron Budapest és Székesfehérvár között bizonyos szakaszokon ilyen sebességgel száguldhatnak a Balaton felé.
Dunai Zoltán a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója, a Stadler Bussnang elnöki tanácsadója elmondta, hogy a Minszkben és Dunakeszin készülő flotta rendelkezésre állása 95 százalékos lesz, azaz a forgalomban lévő járműveknél minimális a karbantartás vagy a meghibásodás miatti üzemszünet. Az összeszerelés mellett a magyar beszállítói hányad is említésre méltó, hiszen a járművek forgóvázai a Stadler szolnoki gyárában, a fékberendezések pedig a budapesti Knorr-Bremsénél készülnek. A negyven jármű esetében 480 forgóváz készülhet Szolnokon. Hangsúlyozta: a Stadler motorvonatai különösebb meghibásodás nélkül egymillió kilométert közlekednek a szükséges és előírt nagyjavításig. A motorvonatok karbantartását a MÁV-Start a szolnoki bázisán látja el.