Gazdaság

Kétvágányú lesz a pálya Soroksártól Kelebiáig

A hitelnyújtás feltételeiről is meg kell állapodni a kínai Eximbankkal

A tervek szerint idén vagy jövő év elején megkezdődhet a belgrádi vasútvonal hazai szakaszának felújítása. A beruházást követően lényegesen gyorsabb lesz a közlekedés a két város között.

Kétvágányú lesz a pálya Soroksártól Kelebiáig
Az állomások a teherforgalom igényeit is képesek lesznek kiszolgálni
Fotó: MH

Megkötötték a magyar állam a Budapest–Belgrád közötti vasútvonal magyarországi szakaszának felújítására meghirdetett tender győztesével a kivitelezői szerződést – értesült lapunk. A tendert az RM International Zrt.-ből, a China Tiejiuju Engineering & Construction Kft.-ből és a China Railway Electrification Engineering Group Kft.-ből álló konzorcium nyerte. A kivitelezési szerződés viszont csak akkor lép hatályba, amint a kínai Eximbank és a magyar kormány közötti hitelszerződésről is sikerül minden részletben megegyezni, ami várhatóan nyár közepéig megtörténik. A beruházáshoz ugyanis a kínai Eximbank nyújt egymilliárd dollár hitelt. A tervek szerint az év végén vagy 2020 elején kezdődhet a kivitelezési munka, és a beruházás 2023-ban befejeződhet. Értesüléseink szerint a beruházás értéke 578 milliárd forint, ami ötszázaléknyi tartalékmunkát is magában foglal. Mint ismert, a beruházás lebonyolításával megbízott Kínai–Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. 2017-ben hirdetett tendert, viszont még a legolcsóbb ajánlat is 693 milliárd forint értékű volt, amit a kormány soknak talált, így újból meg kellett hirdetni az eljárást. A magyar kormány elvárása szerint a beruházás nem haladhatja meg az 578 milliárd forintot.

Ebből az összegből 150 kilométernyi vasútvonal újul meg teljesen Soroksár és Kelebia között. A jelenleg egyvágányú, nyolcvan kilométer/órás sebességre engedélyezett vonal végig kétvágányú lesz, és az átépítés után százhatvannal lehet rajta haladni. A teherforgalom zavartalan lebonyolítása érdekében az állomásokat úgy alakítják ki, hogy 740 méter hosszú szerelvények is elférjenek.

A kormány elvárása szerint a vonal átépítését követően Magyarországon és Szerbián keresztül juthatnak el a leggyorsabban a konténerszállító vonatok – Kínából érkező árukkal – a görögországi Pireusz kikötőjéből Nyugat-Európába. Magyarország ugyanis aktív résztvevője az Egy övezet, egy út kezdeményezésnek, az új vasútvonallal pedig központi szerepet tölthet be az új selyem út nyugati végén, ezért áll érdekünkben a mielőbbi megvalósítás. Szerbiában egyébként két szakaszon zajlik a felújítás, ezt orosz hitelből finanszírozza a szerb fél. A felújítást követően a személyszállító vonatok is gyorsabbak lesznek, a tervek szerint a menetidő nyolc óráról három és félre csökken. Lesz egy másik szakasz is, amelyet fel kell újítani, a Soroksár és Budapest-Ferencváros közötti. Ez városrendezései munkákat is magában foglal, így valószínűleg új nyomvonal épül.

Kapcsolódó írásaink