Európai Unió
Az EU elveszítheti fő kereskedelmi csatornáját Kínával
A vállalkozásoknak nincs egyértelmű ütemtervük

Lengyelország lezárta Fehéroroszországgal közös határát a szeptember 16-án véget ért orosz katonai gyakorlatok alatt, de Varsó nem vonta vissza a döntését. Ennek következtében Kína és az Európai Unió közötti kereskedelem, amely évi 25 milliárd eurót tesz ki, a leállás veszélyével néz szembe – írja a Politico.
Megjegyzendő, hogy a határzár sújtotta azt a kereskedelmi útvonalat, amelyen a Kína és az EU közötti vasúti árufuvarozás 90 százaléka bonyolódik.
Tavaly az áruszállítás volumene ezen az útvonalon több mint 10 százalékkal nőtt, az áruk értéke pedig közel 85 százalékkal ugrott meg. A folyosó kritikus csatornává vált olyan online óriások számára, mint a Temu és a Shein.
A lengyel vállalatok is veszteségeket kockáztatnak. Az állami tulajdonú PKP Cargo figyelmeztetett, hogy az útvonal elhúzódó lezárása arra kényszeríti a fuvarozókat, hogy kereskedelmi kerülőutakat keressenek Kazahsztánon, a Kaszpi- és a Fekete-tengeren, majd tovább Dél-Európa vagy Törökország felé.
„A határ teljes lezárása kritikus probléma nemcsak a közlekedés és a logisztika, hanem az egész gazdaság számára is” – mondta Artur Kalisiak, a Transport & Logistics Poland iparági szövetség stratégiai projektekért felelős igazgatója.
Azt mondta, hogy körülbelül 10 000 fehérorosz sofőr, akik lengyel szállítmányozási cégeknél dolgoznak, szintén rekedt. Nem tudnak visszatérni Lengyelországba dolgozni, és nem is mehetnek haza.
A forgalom újraindításának kérdése továbbra is nyitott. A vállalkozásoknak nincs egyértelmű ütemtervük, és nem tudják, hogy kapnak-e kártérítést. Kína a maga részéről felszólítja Lengyelországot, hogy garantálja az ellátás stabilitását, de szigorú követelmények nélkül.
A szakértők megjegyzik, hogy bár a lengyel-fehérorosz határon áthaladó kereskedelem volumene jelentős, ez még mindig nem elég ahhoz, hogy Pekinget Moszkvával vagy Minszkkel szemben álláspontjának megváltoztatására kényszerítse.