Belföld

Budapest Design Week: több mint 26 ezer látogatója volt a rendezvénynek

Tíz városban több mint kétszáz programmal és több mint 26 ezer látogatóval zárult az idei Budapest Design Week (BDW), Magyarország legnagyobb dizájnipari eseménysorozata.

Budapest Design Week: több mint 26 ezer látogatója volt a rendezvénynek
Az október 8. és 19. között lezajlott programok a dizájn teljes spektrumát felölelték
Fotó: Facebook/Budapest Design Week

Az október 8. és 19. között lezajlott programok a dizájn teljes spektrumát felölelték a tárgykultúrától a digitális innováción át a képző- és iparművészetekig. A rendezvény ismét bebizonyította, hogy a magyar kreativitás egyszerre épít a hagyományokra és a jövőre, illetve nemcsak a magyar közönséget, hanem a nemzetközi szakmát is képes megszólítani. A dizájnhét központi eseménye, a 360 Design Budapest kiállítás is rekordszámú látogatót vonzott – közölte a szervező Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) szerdán.

„A kreatívipar mára nemcsak kulturális értéket teremt, hanem gazdasági hajtóerővé vált: a dizájn és az innováció hozzájárul a versenyképesség növeléséhez, az exportképesség erősítéséhez és a vállalkozások megújulásához. A Budapest Design Week ezt a szellemiséget képviseli: egyszerre közösségi és gazdasági platform, amely a magyar kreativitásból regionális értéket épít. Felemelő érzés volt látni, hogy országszerte kétszáz programon keresztül egy közös cél dominált: a magyar dizájn egyediségét megmutatni. A Budapest Design Week országos jellegével azt bizonyítja, hogy Magyarország képes regionális központtá válni a kreatíviparban is” – idézte Jakab Zsófiát, a kreatívipar fejlesztéséért és ágazati koordinációjáért felelős miniszteri biztost, az MDDÜ vezérigazgatóját a közlemény.

A Budapest Design Week idén is országos összefogással valósult meg: a főváros mellett Pécs, Sopron, Debrecen, Győr, Kecskemét, Veszprém, Szentendre, Tata és Balatonfüred is csatlakozott a programsorozathoz. Mint írták, a több mint száz közreműködő szervezet – köztük galériák, felsőoktatási és szakképzési intézmények, kulturális intézmények és szakmai kamarák – részvételével megvalósuló rendezvény a kreativitás, az együttműködés és a tudásmegosztás ünnepe volt. Az országos programstruktúra több mint 130 budapesti és mintegy hetven fővároson túli eseményt foglalt magában – negyven kiállítást és workshopot, hatvan egyedi programot, interaktív élményt, installációt, pop-up eseményt, valamint húsz szakmai beszélgetést.

A látogatók a városok különböző pontjain, dizájnstúdiókban, kulturális központokban és vásárokon is találkozhattak a hazai és régiós alkotók munkáival. A DesignPécs több mint negyven eseménnyel adott teret a helyi alkotóknak, tervezőknek, vállalkozásoknak, és csaknem 1500-an voltak kíváncsiak a programokra. Sopronban a 10. jubileumát ünneplő Sopron Design Week mintegy húsz programmal – kiállításokkal, nyitott stúdiókkal és szakmai beszélgetésekkel – készült, amelyeket 1600-an kerestek fel. A Debrecen Design Week a MODEM és a Debreceni Egyetem együttműködésében valósult meg, hat programon keresztül bemutatva a város kulturális és kreatív erejét. A programokat kiemelkedő nemzetközi érdeklődés kísérte: a legtöbb látogató Ausztriából, Szlovákiából és Csehországból érkezett, de számos vendég volt Franciaországból, Olaszországból, Németországból, az Egyesült Királyságból, Spanyolországból és Izraelből is. Voltak köztük újságírók, kurátorok és dizájnvásári szakemberek, a virtuális eseményeknek köszönhetően pedig a több mint 26 ezer helyszíni érdeklődő mellett további több ezer online látogatót értek el a rendezvények.

A közleményben kiemelték: a visszajelzése szerint a vásárokon és pop-up eseményeken nőtt a közvetlen vásárlások és megrendelések száma. A Budapest Design Week központi eseménye, a 360 Design Budapest idén hatodik alkalommal valósult meg, ezúttal a budai Várnegyedben, és minden korábbinál nagyobb érdeklődést váltott ki, hiszen több mint 5500 látogató érkezett az egykori Országos Műemlékvédelmi Hivatal épületébe. A kiállításon csaknem száz tervező és gyártó mutatta be összesen négyszáz alkotását, a magyar és közép-európai kortárs dizájn legfrissebb irányait szemlézve. A kiállítók között a magyar alkotók mellett szlovák, cseh, szlovén, ukrán, román és örmény dizájnerek is helyet kaptak.

A Magyar Iparművészeti Múzeum együttműködésének köszönhetően a tárlat külön szekcióban idézte meg Borz Kováts Sándor, a magyar formatervezés egyik ikonikus alakja életművét. Emellett előadások, zenei és táncművészeti események, workshopok és exkluzív tárlatvezetések gazdagították a programot. A közösségi médiában több mint 1,2 milliós elérést generáltak a kiállítás tartalmai. Kitértek arra, hogy a kiállítás egyik célja a dizájnipari utánpótlás támogatása volt, ezért az MDDÜ húsz szakképzési és felsőoktatási intézmény csaknem hatszáz diákját és hallgatóját látta vendégül az eseményen. A 360 Design Budapest weboldalán online is elérhető a tárlat 3D-s változata, így a látogatók a következő egy évben virtuálisan is bejárhatják a több mint ezer négyzetméteres kiállításteret, és közvetlenül is megismerhetik a dizájnerek munkáit.

Kapcsolódó írásaink