Belföld
Összefésülik Karácsony Gergely és Vitézy Dávid parkolási javaslatait
Tárgyalni fogja a közgyűlés a gyalogosközlekedési stratégiát is
A közgyűlés illetékes bizottsága hétfői ülésén tárgyalta a két javaslatot, amelyet az előterjesztők is „egyként” kezelnek – hangzott el. A bizottság nyolc igen szavazattal, két nem ellenében fogadta el és javasolta megtárgyalásra a közgyűlésnek az előterjesztéseket.
Vitézy Dávid a csaknem kétórás vita során elhangzottak alapján kiemelte, főpolgármesteri módosító készül arról a javaslatáról, hogy ne legyen érvényes egész éjszaka a P+R kedvezményes bérlet. Elmondta azt is: egyetért Gulyás Gergely Kristóf (Fidesz–KDNP) felvetésével, miszerint fenn kell tartani a készpénzes fizetési lehetőséget.
Rámutatott: az előterjesztésben ezért felveti a parkolójegyek vásárlási lehetőségét egyes kiskereskedelmi bolthálózatokban. Vitézy Dávid fontos felvetésnek nevezte a Kutyapárt részéről a zónahatárok megvizsgálását, továbbá a Levegő Munkacsoport és a Tisza Párt javaslatát a parkolási díjak inflációkövető emeléséről és a rendszer 2026 előtti bevezetéséről.
Walter Katalin, a BKK Zrt. vezérigazgatója az ülésen elmondta, mivel a parkolóautomaták helyett a BudapestGO applikációban szeretnék kezelni a parkolást, „egy élő rendszerbe kell lefejleszteni a nulláról a funkciót”, amit szerinte teszteléssel együtt 2026. január 1-ig sem lehet elvégezni.
Vitézy Dávid és Kiss Ambrus, a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója a bizottsági ülésen hangsúlyozták, nincs igazán ellenérzés a kerületek részéről a parkolóautomaták megszüntetését illetően, azok üzemeltetése, javítása, a parkolóellenőrök alkalmazása ugyanis évente mintegy hatmilliárd forintot visz el.
Walter Katalin közölte, a 314 automata 25 százaléka már most is készpénzmentes, azok meghibásodási rátája alacsonyabb; és az összes tranzakció 85 százaléka bankkártyával zajlik. Az ülésen a bizottsági tagok szavaztak arról is, hogy 2025-ben a BKV és a BKK Zrt. számára egy közös, harmincmilliárd forintos folyószámla-hitelkeret mögé állnak tulajdonosi biztosítékként.
Ugyancsak nyolc igen szavazattal, két tartózkodás mellett találták a közgyűlés számára megtárgyalásra alkalmasnak a Vitézy Dávid által javasolt gyalogosközlekedési stratégiát is.
A Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője szerint a budapesti gyalogosközlekedés „egy elhanyagolt mostohagyerek” és nem csak a belvárosban. Ő ötvenmillió forintot javasolna a 2025-ös költségvetés terhére a járdahálózat felmérésére. Kiss Ambrus válaszában elmondta, nem szeretnék megelőlegezni a jövő évi költségvetés vitáját, ezért erre lesz egy főpolgármesteri módosító indítvány szerdán.
Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója elmondta, ötvenmillió forint a járdahálózat teljes akadálymentességi felmérésére nem lesz elegendő.