Belföld

Hét kutatócsoport nyert támogatást az MTA közoktatás-fejlesztési kutatási pályázatán

A közlemény szerint az idén májusban meghirdetett pályázatra 14 érvényes pályamunka érkezett

Hét kutatócsoportot támogat összesen 76 millió forinttal a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) a 2021-ben új névvel és új tartalommal kiírt közoktatás-fejlesztési kutatási pályázatán.

Hét kutatócsoport nyert támogatást az MTA közoktatás-fejlesztési kutatási pályázatán
Magyar Tudományos Akadémia
Fotó: MH

A nevelés és az oktatás fejlesztésének új, tudományos eredményekkel való megalapozása, valamint a tudásátadás és az értékközvetítés pedagógiai szemléletének és módszereinek megújítására irányuló kutatások megvalósítása céljából hirdette meg a Magyar Tudományos Akadémia a közoktatás fejlesztését segítő pályázata harmadik körét – olvasható a közleményben.

A négyéves támogatást elnyerő csoportok olyan témákat kutatnak többek között, mint a leszakadó térségek falusi kisiskoláinak helyzete vagy az, hogy miként lehet hatékonyan fizikát tanítani a 21. században.

A közleményben felidézik, hogy az MTA korábban tantárgy-pedagógiai kutatási programként ismertté vált, 2021-ben új néven és új tartalommal kiírt programjával a tudományosan megalapozott oktatáshoz kíván hozzájárulni. Az MTA Elnöksége egy 2019-es határozatában azt javasolta Freund Tamás elnöknek, hogy a programot az Akadémia tekintse hosszú távú, stratégiai feladatának.

A közlemény szerint az idén májusban meghirdetett pályázatra 14 érvényes pályamunka érkezett. Közülük a beérkezett nemzetközi anonim bírálatok alapján a bírálóbizottság 7 pályázat támogatását javasolta az MTA elnökének összesen évi 76 millió forint értékben.

A támogatási szempontok között pedig prioritásként határozta meg egyebek mellett az olvasás-szövegértés, a matematika és a természettudományok terén a nemzetközi felmérések által hangsúlyosan jelzett problémák felmérését, az iskolai kudarcok és a lemorzsolódás okainak feltárását, a speciális helyzetű tanulók integrálására, a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok felzárkóztatására irányuló programok kidolgozását, az oktatás átfogó digitalizációjával kapcsolatos problémák megoldására irányuló kutatásokat – áll az összegzésben.

Kapcsolódó írásaink