Belföld

Orbán: Nincs vidéki fejlődés közép-európai egység nélkül

Nem lehetséges a magyar vidék fejlődése a közép-európai egység gondolatának megvalósítása nélkül - jelentette ki Orbán Viktor miniszterelnök kedden Tornyosnémetinél.

Orbán: Nincs vidéki fejlődés közép-európai egység nélkül
Orbán Viktor miniszterelnök beszédet mond az M30-as gyorsforgalmi út Miskolcot Kassával összekötő szakaszának átadóünnepségén Tornyosnémetiben
Fotó: MTI / MS / Benko Vivien Cher

A Miskolc és Kassa összeköttetését megteremtő M30-as gyorsforgalmi út átadásán a kormányfő kiemelte: ha van közép-európai együttműködés, akkor tud boldogulni a magyar vidék is.

Objektum doboz

Amit akarunk, az „nem egyszerűen csak virágzó vidéki Magyarország, hanem egy erős Közép-Európa”, amely elég erős ahhoz, hogy megvédje magát az olyan természetellenes beavatkozásokkal szemben, amelyeknek a mai napig érezni a következményeit - fogalmazott.

Hangsúlyozta: hogy ez a cél megvalósuljon, utakat kell építeni, amelyek összekötik a vidék különböző részeit, a vidékieket beviszik a nagyvárosba, összekötik az anyaországi magyarokat, a határon túli magyarokat és összekapcsolják a térség népeit. A most átadott út is ezt a célt szolgálja - mutatott rá.

Orbán Viktor kifejtette: régen a Lengyelország felé vezető kereskedelem fő gócpontja Kassa volt, nagyon fontos útvonal volt ez, és úgy lehetett egy jelentős nemzetközi útvonalat működtetni, hogy nem kellett hozzá érinteni a fővárost. Mi, Trianon utáni magyarok ezt nehezen tudjuk elképzelni - tette hozzá.

A miniszterelnök úgy látja, vissza kell alakítani a gondolkodásunkat, hogy rájöjjünk: egy olyan korszakba lépünk, amikor nem Budapestről kiindulva kell útvonalakat tervezni, hanem megvannak a régi természetes, egybetartozó térségek, amelyeket érdemes összekötni.

A kormányfő közölte: ez egy virágzó vidék volt, amíg a nagyhatalmak az első világháború után szét nem szabdalták. A mi nemzedékünk küldetése, hogy amit az idegenek és a nagyhatalmak szétszabdaltak, azt megpróbáljuk összeölteni - fogalmazott. Hozzáfűzte: ha ezt nem tesszük meg, akkor a magyar vidék adottságai nem érvényesülnek.

Hangsúlyozta: azonban mindenhol határokba ütközünk, így a magyar vidék boldogulása akkor képzelhető el, hogy ha a ma már különböző államokhoz tartozó területeket össze tudjuk egymással kapcsolni. Ez azt jelenti, hogy nem lehetséges a magyar vidék fejlődése a közép-európai egység gondolatának megvalósítása nélkül - mondta.

A Miniszterelnöki Sajtóiroda által közreadott képen Orbán Viktor miniszterelnök (j) az M30-as gyorsforgalmi út Miskolcot Kassával összekötő szakaszának átadóünnepségén Tornyosnémetiben
A Miniszterelnöki Sajtóiroda által közreadott képen Orbán Viktor miniszterelnök (j) az M30-as gyorsforgalmi út Miskolcot Kassával összekötő szakaszának átadóünnepségén Tornyosnémetiben
Fotó: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda

Orbán Viktor felidézte: 2010-ben három célt tűztek ki, az első az volt, hogy minden megyei jogú város kapcsolódjon be a gyorsforgalmi úthálózatba. A második cél az volt, hogy Magyarország minden polgárának - bármilyen kis településen is éljen -, módja legyen arra, hogy a lakóhelyétől legfeljebb fél óra alatt elérje a gyorsforgalmi úthálózatot. A harmadik cél pedig az volt, hogy az összes gyorsforgalmi út érje el az országhatárt és kapcsolja össze Magyarországot a szomszédjaival - sorolta.

Kiemelte: hatalmas erőket, rengeteg pénzt mozgósítottak e célok elérése érdekében. 2010 májusa óta 33 autópálya- és egyéb gyorsforgalmi útszakaszt adtak át, összesen 600 kilométert.

Már csak három olyan megyei jogú város maradt, amely nem kapcsolódik be közvetlenül a gyorsforgalmi úthálózatba, 2010-ben még 9 ilyen volt - emlékeztetett, megjegyezve: a három város - Zalaegerszeg, Kaposvár és Békéscsaba - esetében is folynak az útépítési munkálatok.

Úgy folytatta, a magyar emberek 87 százaléka 30 percen belül rá tud kapcsolódni a gyorsforgalmi úthálózatra, ez az arány 2010-ben 60 százalék volt.

Objektum doboz

Ami a határokat elérő utakat illeti, 2010 előtt mindössze három gyorsforgalmi út érte el az országhatárt, ma ez a szám kilenc, 2025-re pedig 11 lesz - mondta.

A miniszterelnök arról is beszélt, hogy a most átadott beruházás fél órával fogja lerövidíteni az utat Kassától Miskolcig, a beruházás értéke 200 milliárd forint.

2014 és 2020 között 700 milliárd forint érkezett a megyébe, és ha megnyerik a következő választást, ez a szám el fog törpülni azok mellett a fejlesztések mellett, amelyek itt megvalósulnak majd - közölte.

Úgy látja, a most átadott útnak köszönhetően könnyebben jut majd el ide a tőke, az áru és könnyebben jönnek a turisták is.

Objektum doboz

Orbán Viktor hangsúlyozta: senki sem tudja, mi fog történni a világban, meglehetősen zavaros a helyzet mindenhol, és mivel Magyarország a legnagyobb nemzetek játszmáját érdemben nem befolyásolhatja, az egyetlen biztos dolog, amelynek értelme és haszna van a számunkra, hogy Közép-Európát építjük, erősítjük.

Az ilyen fejlesztésekkel a határok csak politikai tények lesznek, a mindennapi élet zavartalanul folyhat - magyarázta. Hozzátette: ez nemcsak a magyaroknak, hanem a többi térségbeli népnek is az érdeke.

Azt mondta: az útátadással a magyarországi vidék fejlesztése és Közép-Európa megerősítése érdekében is fontos lépést tettek.

Átadták az M30-as autópálya Tornyosnémetiig tartó szakaszát

Az M30-as autópálya Miskolc és Tornyosnémeti között megépült szakaszának átadóünnepségén Nagy Róbert Attila, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgatója elmondta, az 56,8 kilométer hosszú új sztrádaszakasz megépítésével Miskolc és Kassa között gyorsforgalmi úton lehet közlekedni, amely része a 3300 kilométer hosszú, a Balti-tengertől Romániáig, illetve Görögországig tartó Via Carpatia közlekedési folyosónak.

Az érintett országok közül Magyarország készült el leghamarabb az útvonal rá eső részével, a 221 kilométer hosszú útvonal hazai szakasza Kassánál lép be az országba, majd Miskolcot és Debrecent érintve Nagykerekinél folytatódik Románia felé - fogalmazott a vezérigazgató.

A nettó 180 milliárd forintból, uniós és hazai forrás segítségével, három szakaszban megépült M30-as új szakaszát a személygépkocsival közlekedők ingyenesen használhatják az év végéig.

Kapcsolódó írásaink