Belföld

Hatékonynak tartják a digitális oktatást a hallgatók

Hiányoztak a diákoknak a személyes találkozások, a társasági élet, de hasznosnak találták a rugalmas időbeosztást

A Budapesti Gazdasági Egyetem diákjainak csaknem hetven százaléka szerint nem volt rosszabb a digitális oktatás hatékonysága, mint a hagyományosé, ötven százalék pedig még jobbnak is ítélte azt, ők örömmel folytatnák a jövőben is ebben a formában tanulmányaikat.

Hatékonynak tartják a digitális oktatást a hallgatók
Az egyetemeken nagyobb teret kaphat a távoktatás, mint a köznevelésben
Fotó: MH/Hegedüs Róbert

A teljes online oktatás nem lehet irány a köznevelésben, de a digitális eszközöket használni kell a mindennapokban az órákon, projektmunkáknál, a pedagógiai módszertan kiegészítéseként – hangsúlyozta lapunknak nemrég Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ elnöke, értékelve az elmúlt időszakot. A pedagógusok tapasztalatai egyértelműek: a gyerekeknek mindenképpen szükségük van a személyes oktatás-nevelésre, az iskolák kapuin belül. A felsőoktatásban azonban az eddiginél jóval nagyobb teret kaphat a digitalizáció a jövőben, ezt mutatja egy friss felmérés is.

A Budapesti Gazdasági Egyetem közvélemény-kutatást készített arról, hogyan élték meg a hallgatók a részben távoktatásos félévet. Az anonim kérdőívet több mint 2700 diák töltötte ki, ami a tizenhétezer fős intézménynél igencsak reprezentatívnak tekinthető, de a felsőoktatás egészére nézve is fontos visszajelzés lehet.

A válaszadók 68 százaléka úgy ítélte meg, hogy nem volt rosszabb a távoktatás hatékonysága, mint a hagyományosé, mintegy ötven százalék pedig kifejezetten hatékonyabbnak látta azt. Jelentős különbségek vannak azonban, például kiemelkedően népszerű volt a digitális képzés a levelező és a távoktatási munkarendben, illetve a normál képzési időn túl levő hallgatók esetében, ők ugyanis az egyetem mellett dolgoznak. A megkérdezettek 76,52 százaléka szerint a távoktatás sokkal nagyobb fokú rugalmasságra adott lehetőséget az időbeosztást illetően. A diákok saját bevallásuk szerint rendszeresebben elkészítették az órai feladatokat (60,4 százalék), a kurzusanyagokat kifejezetten hasznosnak találták ebben az időszakban (71,3 százalék), az egyetem által nyújtott informatikai és oktatói támogatást pedig jónak ítélték (86 és 81 százalék).

Ugyanakkor a válaszadó hallgatók több mint négyötödének kifejezetten hiányzott a társasági élet és a személyes találkozások.

Mindent összevetve a felmérésben résztvevő BGE hallgatók csaknem fele (49,3 százalék) örömmel folytatná digitálisan, illetve távoktatásban a tanulást. Az angol nyelvű képzéseken viszont többen maradnának a hagyományos oktatási formánál, ez talán annak is betudható, hogy itt sok külföldi hallgatói is van. Az, hogy ősztől mi várható, függ a járvány esetleges második hullámától is. Jancsik András, a BGE oktatási rektorhelyettese közölte: „most az a feladatunk, hogy részletesen átvizsgáljuk a visszajelzéseket, hogy további fejlesztésekkel tudjuk finomhangolni a rendszert. Mindent meg kell tennünk azért, hogy felkészüljünk arra, ha esetleg az ősszel is távoktatásra kényszerülnénk, de legalább ennyire fontos az is, hogy a sok jó és innovatív megoldást beépítsük a hagyományos oktatási módszereink közé”.

A diákokat egyébként megkérdezték arról is, milyen elemeket tartanának meg a digitális oktatásból, ha hagyományos módon lehet majd elindítani a következő félévet. Legnagyobb arányban az online vizsgákat (39,4 százalék) és a videós
előadások visszanézhetőségét (36 százalék) emelték ki.

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom