Belföld

Pár nap kell az iskolákban a digitális munkarendre való átálláshoz

Pár nap kell az iskolákban a digitális munkarendre való átálláshoz, de utána látni fogjuk, milyen színes oktatási gyakorlat alakul majd ki ezen a téren - mondta a köznevelési államtitkár a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában, hétfőn.

Pár nap kell az iskolákban a digitális munkarendre való átálláshoz
Egy budapesti gimnazista az otthonából, internetkapcsolaton keresztül figyeli osztályfőnökének, Kerényi Katának, a Zöld Kakas Líceum tanárának online tartott óráját
Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt

Maruzsa Zoltán elmondta: az Oktatási Hivatal oldalán szombaton közzétették a módszertani ajánlást, mely online felületek használatát javasolja. Szép számmal vannak ilyen, kormányzati vagy magánfejlesztésű, az online oktatásban használható felületek - jegyezte meg.

Hozzátette: a digitális munkarendre átállás nem fog egy hétvége alatt megvalósulni, egyelőre az igazgatási kereteket tudták megteremteni az útmutatóval és az intézményvezetőknek szóló iránymutatással.

Mint mondta, elhúzódó járvánnyal kell számolni, ezért a felelős döntés az volt, hogy a munkának, a felkészülésnek folytatódnia kell. Nem a félév érvényessége vagy nem érvényessége a szempont, hanem a gyerek érdeke, az pedig az, hogy az életkorának megfelelően tanuljon, ne menjenek veszendőbe egész hónapok - tette hozzá. Kiemelte: a feladat az, hogy a megváltozott körülmények között, a fertőzésveszélyt minimalizálva tegye mindenki a dolgát.

Maruzsa Zoltán arról is beszélt, hogy az óvodákban nincs szükség olyan jellegű átállásra, mint az iskolákban, és bár az óvodának fontos szerepe van az iskolára való felkészítésben, mégsem olyan jellegű intenzív, napi oktatási feladatot lát el, mint az iskola. Az államtitkár megjegyezte, az óvodák fenntartása alapvetően önkormányzati feladat, ezért volt kézenfekvő, hogy bezárásukkal kapcsolatban helyi döntések szülessenek.

Az államtitkár elmondta azt is, hogy hétfőn és kedden „monitorozzák” a hétvégén átállított rendszert, például figyelik, hány gyerek maradt otthon és mennyi felügyeletéről kell az iskolákban gondoskodni, milyen az egyes oldalak látogatottsága. Ahol „döccenőt látnak”, beavatkoznak. Emellett tervezik frissíteni a módszertani útmutatót is.

Az államtitkár az M1 aktuális csatorna hétfő reggeli műsorában arról beszélt, hogy az oktatási rendszer „szerencsés helyzetben van”, mert évekkel ezelőtt elkezdődött a digitális átállás, és mostanra beérnek a korábbi fejlesztések.

Szólt arról is, hogy a munkaerőpiac működése érdekében fontos, hogy miközben az oktatási épületek tanulási célú látogatása tilos, mindenhol biztosítsák a gyermekek felügyeletét. Elmondta, hogy a hétvégén megnyitott rendszerek - amelyeket az Oktatási Hivatal honlapján közzétett módszertani útmutatóban vettek számba - ingyenesen használhatók a világ bármely részéről.

Jelezte: a hétvégén megkereste a határon túli pedagógusszövetségeket, és a figyelmükbe ajánlotta ezeket a felületeket. Ez egy össznemzeti ügy - fogalmazott Maruzsa Zoltán.

Az államtitkár a pedagógusok fizetésével kapcsolatos kérdésre leszögezte: folyik tovább a munka az iskolákban, „ennek megfelelően a fizetés mindenkinek jár és garantált”.

A szakképzés is felkészült a digitális munkarendre

A szakképzésben is bevezette a digitális tanrendet az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM); ha a tanulónak nincs meg a szükséges eszköze vagy nincs internet-elérése, akkor az illetékes szakképzési centrum intézményen belül biztosítja a szükséges feltételeket, a járványügyi előírások szigorú betartása mellett, legfeljebb 5 emberből álló csoportokban, a felügyeleti renden belül - közölte az ITM hétfőn.

A közlemény szerint a minisztérium a szakképzési centrumok vezetőivel együtt dolgozik a tantermen kívüli oktatás feltételeinek megteremtésén, hogy minden tanuló sikeresen zárhassa a tanévet.     

A szakmai gyakorlati oktatást - a szakma jellegétől és a szükséges eszközöktől függően - lehetőség szerint szintén digitális munkarendben vagy egyéni felkészüléssel, projektfeladat előírásával kell teljesíteni - tették hozzá.

A közlemény szerint az esedékes szintvizsgákat el kell halasztani, így a szakmai gyakorlat kezdetére a tanulók szintvizsga nélkül is tanulószerződést köthetnek. Duális képzéseknél, amennyiben bármelyik fél úgy ítéli meg, hogy a gyakorlati oktatás nem megoldható, a szakképző intézmény és a gyakorlati képzőhely közösen dönt a digitális munkarend megszervezéséről vagy a gyakorlati oktatás halasztásáról.

A tantermen kívüli, digitális munkarendre a szakképzési centrum vezetőinek március 18-ig kell kialakítaniuk az eljárásrendet, amely tartalmazza a megvalósítás részleteit. Az új munkarenddel minden tanuló számára biztosított tanulmányaik folytatása és tanév teljesítésének lehetősége is - áll a közleményben.

Kapcsolódó írásaink