Autó-motor

Hosszú ideig tartó extrém terhelés

Komoly izommunka és állóképesség

Nyakizom, állóképesség vagy éppen G-erők. Számtalan kifejezést hallhatunk, ha az autóversenyzők fizikai állapotáról van szó. Magyar János profi autóversenyző több kategóriában is letette a névjegyét, segítségével utána jártunk milyen hatások érik egy autóversenyző testét.

Hosszú ideig tartó extrém terhelés
Magyar János többszörös bajnok autóversenyző
Fotó: MH/MJ

Az autóversenyzés kívülről sokszor nem tűnik extrém fizikai tevékenységnek, de valójában nagyon komoly izommunka és állóképesség kell hozzá. A pilóták hosszú ideig tartó extrém terhelést élnek át, főleg a G-erők, a hő és a folyamatos koncentráció miatt. Az izmok szerepe főként a test stabilizálásában, a kormány kezelésében és a pedálok használatában jelenik meg – fogalmazott Magyar János, az FIA Közép-Európai Zóna Bajnokság többszörös Forma autó bajnoka.

Magyar János
Magyar János
Fotó: MH/MJ

Az őrbottyáni versenyző kifejtette, több izomcsoport erősítése is nagyon fontos. Az egyik legkritikusabb terület a nyak. A kanyarokban, fékezéskor és gyorsításkor több G erő hat a fejre és a sisakra, amit a nyakizmoknak kell megtartani. Különösen fontosak a ferde nyakizmok, a csuklyásizom és a mély nyakizmok. Hozzátette, a kormányzás jelentős erőt és állóképességet igényel, főleg szervó nélküli vagy nagy tapadású autókban. Erős vállizmok, bicepsz, tricepsz és alkarizmok kellenek. A core izmok (hasizmok, ferde hasizmok, mély hátizmok) segítik a test stabilizálását, hogy a pilóta ne „csússzon” a kanyarban, hanem kontrolláltan tudjon mozogni.A gerincfeszítő izmok is folyamatosan dolgoznak a testtartásért – tájékoztatott a pilóta.

A versenyző megjegyezte, nem izom, de a keringési rendszer és a légzőizmok edzettsége kritikus, mert a verseny közben a pulzus 150–180 fölött lehet.

Kapcsolódó írásaink

Alonso az élen

ĀA vb-pontversenyben éllovas ausztrál Oscar Piastri csak ötödik