Autó-motor

Feltámadt a Simson Schwalbe

A retroőrületben megdöbbentő lett az ára

Remekül hozza az NDK-s hangulatot a néhány évvel ezelőtt bevezetett retró robogó, melyet füstös kétütemű helyett modern villanymotor hajt. Legújabb változata hatótáv és sebesség terén nagyot lépett előre, így akár ingázásra is használható. Ám sajnos több okból csekély az esély arra, hogy nálunk is elterjedjen a Govecs eSchwalbe, írja Autósélet alapján a Magyar Nemzet.

Feltámadt a Simson Schwalbe
A Simson Schwalbe a feltámadása ünnepén
Fotó: Dpa Picture-Alliance via AFP/Robert Michael

Magyarországon generációk kedvence volt a hetvenes-nyolcvanas években a Simpson S50/51 kismotor, mind a nagyobb gépekre jogsival még nem rendelkező fiatalok, mind az autójuk mellett olcsó munkába járós járműre vágyó középkorúak, mind pedig a rendszeresen pecázni pöfögő idősebbek körében. Már korábbi modelljei is megalapozták az NDK-s gyártó jó hírnevét, a közvélekedés szerint a szocialista blokk legjobb minőségű 50 köbcentis készültek Suhlban, és ez igaz volt az 1964-től egészen 1986-ig kínált, KR51 Schwalbe („fecske”) nevű kisrobogóra is.

Ebből a barátságos formájú, természetesen kétütemű járgányból hosszú pályafutása alatt több mint egymillió darabot gyártottak, és kultikus mivolta (illetve újabb társaival ellentétben 60 km/h-s engedélyezett csúcssebessége) miatt népszerű veterán Németországban, méghozzá nemcsak a nosztalgiázó keleti tartományokban, hanem a nyugati nagyvárosokban is. Ez adta az ötletet a Schwalbe feltámasztásához retró formatervvel és modern elektromos hajtással, ami – a Trabant nT terveivel ellentétben – nem maradt meg álomnak, hanem 2017-ben megvalósult.

Maga a projekt a müncheni székhelyű, eleve villanyrobogókra szakosodott Govecs AG-hez kötődik, amely a műszaki kihívások és a licenszjogok rendezése után 2017-ben kezdte meg a tényleges termelést.

Persze a Bosch-villanymotorral készülő eSchwalbe modellnek műszakilag semmi köze sincs híres felmenőjéhez, formatervével viszont kiválóan megidézi azt, még a fényszóróház kialakítása, a burkolt hátsó sárvédő, a krómozott csomagtartó is stimmel, sőt, az analóg helyett már digitális (TFT) műszerfal tipográfiája is hozza az NDK-idők hangulatát.

További korszerű megoldásai közé tartozik a LED-fényszóró, a kulcsnélküli (NFC) indítás, a villanyrobogó „agyához” kapcsolódó telefonos applikáció, az elöl-hátul tárcsás CBS fékrendszer, illetve lelke, a lábtartó burkolata alatt elhelyezett 1,7 kWh-s akkumulátor. Utóbbiból egy darab kerül az L1E kategóriás, 45 km/h végsebességű, átszámítva 3,2 millió forintba kerülő városi alapverzióba, míg az L3E besorolású, 60-as csúcstempóra képes drágább kivitel két telepet kap. Extraként szélvédő, telefontartó, kétféle topcase, illetve a kivett akkuhoz otthoni/irodai töltőállomás kérhető.

Elmondható, hogy egy idei fejlesztéssel lett végre igazán sokoldalú és a zömében kínai riválisok kihívásaira választ adó villanyrobogó az eSchwalbe. Bemutatták ugyanis legújabb, összesen már 4,6 kWh-s akkukapacitású (100 kilométer körüli valós hatótávú), 90 km/h-s végsebességre képes csúcsváltozatát, mely bizony még az akciósan is 3,6 millió forintos árával meglehetősen drága. Aligha véletlen tehát, hogy Magyarországon hivatalosan nem forgalmazzák a Govecs retró modelljeit.

Kapcsolódó írásaink

Ha szeret autózni...

ĀAki teheti, élvezze ezt a kincset, amíg lehet! Mellesleg, családi autónak is jó

A 21. századi hippibusz

ĀAz utóbbi évek legmerészebb húzása a VW-től: múltidéző, kultikus, cuki, trendi, feltűnő, elektromos, ötszemélyes és drága… – kipróbáltuk az ID. Buzzt