Autó-motor

Komoly fába vágta a fejszéjét a legendás Forma–1-es szakember

„Évekbe telik”

Félig vakon repül az Aston Martin, és ez egy ideig még így is lesz. Adrian Newey szerint van egy komoly hiányosságuk, ami hátráltathatja a csapat felemelkedését.

Komoly fába vágta a fejszéjét a legendás Forma–1-es szakember
Adrian Newey
Fotó: AFP/Andrej Isakovic

Gőzerővel készül az Aston Martin a 2026-os szabályváltozásokra. Az új korszak első éve esélyt kínál számukra a gyors felemelkedésre, ráadásul már a soraikban tudhatják a szabályváltozások nagymesterét, Adrian Neweyt is.

A szakember március 3-án állt munkába a Red Bull-os kényszerszabadságának letöltése után – azóta elmondása szerint az ideje 99 százalékát a jövő évi autó tervezésével tölti. De a feladata nem merül ki ennyiben: ő nemcsak autót, hanem csapatot is épít Silverstone-ban.

„Az elsődleges feladatom az volt, hogy miközben tervezek és mindenkivel beszélek, próbálom megérteni, hogyan működik a csapat, mik az erősségei és gyengeségei, és dolgozunk az erősségeken, miközben összerakunk egy tervet a gyengeségek javítására” – mondta Newey a munkába állásáról Monacóban, ahol először van jelen új csapatával egy futamhétvégén.

Egy hiányosság, aminek megoldásához évek kellenek

Az Aston Martin az elmúlt években időt és pénzt nem sajnálva kezdett óriási fejlesztésekbe. Többszörösére duzzasztották a csapat létszámát, 2024-ben beköltöztek a teljesen új gyárukba, idén év elején használatba vették az ultramodern szélcsatornájukat. Noha mindig büszkén hangoztatták, hogy e fejlesztéssel ők a jövő csapata, akik a legjobb háttérrel rendelkeznek az F1-ben, Newey most elárulta, azért korántsem oldottak még meg minden problémát.

A szakember szerint a legnagyobb hiányosságukat a szimulátor jelenti, melynek korrelációja komoly gondot okoz a rövid- és hosszú távú felkészülés szempontjából is. Ezt több évbe telhet megoldaniuk.

„Ki kell mondani, hogy bizonyos eszközeink gyengék, főleg a szimulátor. Sok munka vár ránk, mert jelenleg egyáltalán nincs meg a megfelelés, ami alapvető egy kutatási eszköztől. Ha nincs meg, az hátráltat. Addig is próbálunk együtt élni a problémával, és meg kell terveznünk, hogyan hozzuk a kívánt szintre. Ez viszont, az igazat megvallva, talán egy kétéves projekt.”

Newey kiemelte, ez a hiányosság a jelen és a jövő szempontjából is probléma. „Hendikep, de azt nehéz megmondani, mekkora. A szimulátort kétféleképpen használjuk. Egyfelől kutatási eszköz, amikor azt vizsgáljuk, milyenre tervezzük a következő autót, és hogyan modellezzük azt egyszerre minden eszközünkkel. Másfelől az autó beállításain is ezen dolgozol, az adott versenyhétvégéken is. Szóval egy ideig vakon megyünk ilyen szempontból, és közben használnunk kell a tapasztalatunkat. Kiderül, ezzel mennyire leszünk sikeresek” – mondta Newey.

A kulcs az emberi tényező

A szakember szerint amíg ezt az oldalt nem rendezik, hiába vannak más területen csúcseszközeik, azokat nem használhatják ki teljesen: az igazán jó munkát akkor végezhetik, ha a sok eszközük azonos szinten áll és összhangban használható.

„A gyár talán a legjobb gyár az F1-ben. A szélcsatorna is a legjobb szélcsatorna az F1-ben. A szélcsatorna manapság bonyolult eszköz, szóval még fejlesztjük. Nem elég produktív még, mert még dolgoznunk kell rajta. Végső soron a szélcsatornák olyanok, mint a motoroknál a tesztpad: szükség van rájuk, és egy igazán jó szélcsatorna természetesen jobb, mint egy nem jó” – fogalmazott Newey.

Kiemelte, mindez azonban csak a háttér, a siker alapját más jelenti.

„Végső soron nem ez jelenti a legnagyobb különbséget, hanem az emberi oldal. A tervezési munka, amit belefektetsz.”

Newey nemrég a csapata által közzétett interjúban említette, hogy az Aston Martinnak bizonyos részlegeken létszámbővítésre is szüksége lesz. „Sok, külön-külön nagyon jó emberünk van, csak el kell érnünk, hogy kicsit szervezettebb módon dolgozzanak együtt. Ez szerintem a csapat gyökereiből ered: abból, hogy a csapat Jordan volt, aztán Force India lett, majd Racing Point. Mindig kis csapat voltak, akik túlteljesítettek. Most nagyon rövid idő alatt nagyon nagy csapattá váltak, ami idén alulteljesít. Most mindenkinek be kell rendezkednie, és meg kell tanulnia, hogyan lehet kihozni mindenkiből a legtöbbet” – mutatott rá a tervező, írta meg az m4sport.hu.

Kapcsolódó írásaink