Autó-motor

Így éli túl a motor a városi dugókat

Naponta több száz indítás

A start-stop rendszer, amely a modern autókban alapfelszereltséggé vált, üzemanyag-megtakarítást, környezetvédelmet és a jövő technológiáját ígéri. Megálláskor automatikusan leállítja a motort, és a gázpedál lenyomásakor újraindítja. Kényelmes? Abszolút. De hogy ez mennyire hasznos magának a motornak, az nagy kérdés.

Így éli túl a motor a városi dugókat
A városi dugók és araszolások nem kedveznek az autók motorjának
Fotó: MH archív/Katona László

A motort terhelő rendszer

Roman Sokuev, a Sintec Lubricants műszaki szakértelemért felelős vezetője elmagyarázza: minden motorindítás stresszes. Az indítás pillanatában az olajnak még nem volt ideje teljesen átkenni az alkatrészeket, ami azt jelenti, hogy ezekben a másodpercekben a szokásosnál nagyobb a súrlódás. Egy start-stopnál naponta több tucat ilyen indítás is előfordulhat, különösen a forgalmi dugókban. Az eredmény a motorolaj gyorsabb kopása és romlása.

Rövid utak - hosszú következmények

A városi üzemmód és a gyakori megállások megakadályozzák a motor megfelelő bemelegedését. Ennek eredményeképpen:

  • az olaj a szokásosnál tovább marad hideg,
  • megnő a nedvesség és a páralecsapódás veszélye,
  • és káros lerakódások képződnek.

Ez csökkenti a kenés hatékonyságát, és komoly károkat okozhat.

Mit kell tennie, hogy motorja túlélje a forgalmi dugókat

  1. Válassza ki a megfelelő olajat. Ellenállónak kell lennie az oxidációval szemben, és jó védő tulajdonságokkal kell rendelkeznie.
  2. Csökkentse a szervizintervallumot. Ha városban közlekedik, az ajánlottnál 10-15%-kal korábban cserélje az olajat.
  3. Nézze meg a tűréshatárokat. Egyes gyártók, mint például a Volkswagen, külön szabványokat dolgoznak ki a start-stopra (pl. VW 508 00).

A start-stop rendszer hasznos lehet, de csak akkor, ha megfelelően karbantartják. A nem megfelelő olaj vagy az idő előtti csere gyorsan problémává válik. Tehát az üzemanyagon való spórolás nem válhat a motoron való spórolássá.

Kapcsolódó írásaink