Történelem
Több mint ezeréves múmiát találtak Peruban egy gázvezeték alatt
A rituális temetés jeleit kerámiák és kagylók árulták el

Az építkezés során, régészeti felügyelet mellett ásott sírban egy fiatal nő földi maradványaira bukkantak. Mellette kerámiaedények és szerves tárgyak hevertek, amelyek az ünnepélyes temetési szokásokat jelzik. A szakértők úgy vélik, hogy ezek az ősi andoki kultúra rituális elemei.
A hatóságok azonnal leállították a munkálatokat, és a perui kulturális minisztérium felügyeletével megindult a hivatalos vizsgálat. A leletet a kutatók a Chancay-kultúra szertartásainak tulajdonítják. Ez a tengerparti civilizáció i. sz. 1100–1400 között virágzott. A Calidda gázvállalattal együtt dolgozó régészek szerint a sír legalább 1000 éves.
Rituális jelentőség: kerámiák és kagylók
A sírban kilenc kerámiaedényt – edényeket, kancsókat, palackokat – találtak, fekete-fehér és háromszínű mintákkal, tipikus chancay stílusban. Emellett négy lopótököt is felfedeztek, kagylómaradványokkal: ezek a tengerhez kapcsolható szimbolikát hordozhatnak.
A sírmellékletek – mint ezek – segítik a kutatókat abban, hogy felmérjék az elhunyt státuszát és szerepét a társadalomban. A finoman kidolgozott kerámiák és az értékes tárgyak arra utalnak, hogy a nő jelentős pozíciót töltött be közösségében.
A felfedezés azonban nem véletlen – régészeti megfigyelők felügyelték a területet, és amikor ősi leletek jelei tűntek fel, a munkások leálltak, és értesítették a hatóságokat. Marcio Mayta, a környezetgazdálkodásért és régészetért felelős koordinátor megerősítette, hogy minden előírást betartottak a sír feltárása során.
Chancay kultúra – művészet és kereskedelem
A Chancay civilizáció Peru középső tengerparti sávjára terjedt ki, főként a Chancay és a Chillón folyók völgyeiben, de hatása elért Supe és Pativilca vidékeire is. A kultúra híres volt kerámiáiról és textiljeiről, amelyek a helyi kereskedelem és a mindennapi élet alapját képezték.
A chancay művészet legismertebb szimbóluma a cuchimilco nevű agyagfigura, amely gyakran a sírokban található, nyitott karokkal, kifejező arcvonásokkal – ezek a túlvilág őrzőit jelképezték. A hagyományos tevékenységek között szerepeltek élénken festett fafigurák és szimbolikus használati tárgyak is.
Noha nagy, szervezett állam uralma alatt nem álltak, a kutatók szerint a városok és vízrendszerek rendszere organizáltságára – csatornák, víztározók – utal, ami a közösségi együttműködés jele.
A textilművesség központi szerepet töltött be Chancay identitásában; szövőik finom gézt készítettek, fejlett festés- és hímzéstechnikával, amelyek emlékei ma is lenyűgözik a kutatókat.
A szakértők reményei szerint a további ásatások és kutatások révén a temetkezés tárgyai mélyebb betekintést adnak ebbe a kevéssé ismert kultúrába – a mindennapi életébe, gondolkodásmódjába, és társadalmi struktúrájába – írta a Greek Reporter.