Vélemény és vita
Robbanás
Álláspont. Számos, egyébként jogos kritika érte – közgazdászi körökből – az elmúlt években a kormányt amiatt, hogy a magyar gazdaság beleragadhat a közepes fejlettség csapdájába
Ugyanis gazdaságunk kibocsátása, ezzel kapcsolatos képessége, potenciálja a két-három százalékos éves növekedési ütemre elegendő, ez pedig vajmi kevés a felzárkózáshoz. Még ha első pillantásra elcsépelt „bűvszónak” tekintendő a konvergencia, tulajdonképpen arról van szó, hogy településeink mikor néznek majd ki úgy, mint Nickelsdorf, vagy éppen fizetésünk kitart-e a hónap végéig, abból tudunk-e félretenni, s ha igen: mennyit. Jut-e a havi fixből színházra, mozira, nyaralásra-telelésre. Közép- vagy felsőfokú képesítésünk piacképes-e. Nem ragozom, mindenki tudja folytatni.
Nálunk – az oly sokszor emlegetett – osztrák életszínvonal csak akkor jöhet össze, ha „berobban” a magyar gazdaság, és hosszú időn át kétszer-háromszor jobban tudunk bővülni, mint Ausztria. Ráadásul nyugati szomszédunk sem egyik napról a másikra lett az Európai Unió harmadik leggazdagabb állama. Utóbbit csak azért hozom fel, mert ha történetesen a portugálok lennének a „sógorok”, és nem pedig a dúsgazdag osztrákok, aligha fogna el bennünket állandóan a sárga irigység.
De mi is kell ahhoz, hogy jóléti ország legyünk? Ne legyünk naivak, az emberek többségét ez a kérdés foglalkoztatja. Valószínűleg a közgazdaságtannal napi szinten nem foglalkozók is fújják már a választ: normális munkahelyek, normális fizetések. Mint a határ túloldalán. A leegyszerűsített képlet mögött persze ott állnak a nagyon is bonyolult összefüggések: hatékonyságot, termelékenységet és a versenyképességet átfogó új reformok, intézményi és stílusbeli változások, a közbizalom megerősítése, a korábbinál átláthatóbb és végiggondoltabb, távlatos gazdaságpolitika. Egyszóval: stratégia.
Könnyű persze tanácsokat adni a hatalmon lévőknek, s elvárni olyan intézkedések meghozatalát, amelyek javítják az általános életnívót, csakhogy közben a kormánynak fizetnie kell a nyugdíjakat, a különböző segélyeket, s működtetnie is kell a nagy rendszereket, mint például az egészségügy, az oktatás. Eközben törleszteni szükséges az örökölt államadósságot, és egy sor olyan feladatot (határvédelem, belső rend és igazságosság fenntartása) ellátnia, amely nem pusztán leköti az energiákat, hanem még a pénzt is visz.
A jelek szerint a kormány, a Nemzetgazdasági Minisztérium nagyon komolyan vette, javítani kell a magyar versenyképességen, mert az új, gazdaságélénkítést szorgalmazó döntéseket úgy hozta meg, hogy egyeztetett a gazdasági és szociális partnerekkel. A tét nagy: több száz milliárd forintot mozgatnak meg a költségvetésben az új intézkedések.
Nem szabad azonban szem elől téveszteni, úgy kell a kormánynak gyorsítania a növekedést, hogy a hatalmas erőfeszítések által megteremtett kiegyensúlyozott állampénzügyi helyzet is fennmaradjon. Egyensúly és növekedés (copyright by Matolcsy György) – momentán adott, ám a turbófeltöltőre is szükség van.
Nem csak azért, mert nem mondhatjuk el, hogy túl vagyunk a nehezén – amerikai helyzet, Brexit, közelgő francia és német választások –, hanem azért sem, mert a megelőző időszak viszonylag jó teljesítményét mechanikusan nem lehet előre vetíteni, abból kiindulva, hogy a jövő olyan lesz, mint a múlt. Az említett nagypolitikai tételek mellett a várható amerikai kamatemelés szivattyúként szippantja ki a tőkét a feltörekvő piacokról. A világgazdaság – döntő részt a kínai gazdaság által kiváltott – lassulása sem kedvez az olyan kicsi, nyitott és a kivitelre ráutalt államnak, mint Magyarország. Ebből következik, hogy a teljesítmény megőrzésére – és még inkább javítására – pótlólagos erőfeszítésekre lesz szükség, méghozzá nem a távoli jövőben, hanem amíg nem késő. Vagyis arra, hogy esetleg kedvező a nemzetközi környezet, s ezért fut a szekér, nem lehet építeni, mert nem mindig lesz ilyen a világ. Emellett még akadnak negatív gazdasági hungarikumok – kivándorlás, munkaerőhiány, bérfeszültség –, amelyeket megoldani azonnal képtelenség, de mielőbb orvosolni kell.
Jó az irány – a fentiek után tömören ezt lehet mondani a kormány új, élénkítőcsomagjáról. A minimálbéremelésről, a járulékcsökkentésről, a garantált bérminimumról, valamint a kilencszázalékos társasági nyereségadóról. Ráadásul a megismert tervek több évre vonatkoznak, azaz most a kiszámíthatóságot aligha lehet hiányolni az intézkedések közül.
Persze lehetne még emlegetni, hogy súlyos gond a duális gazdaság működése: míg a globális vállalatokkal és a szolgáltatásaik színvonalával nincs gond, addig ezzel szemben áll az egymillió embert foglalkoztató közigazgatás, amely lehetne hatékonyabb. Ugyancsak egymilliós a kis- és középvállalkozói réteg, amelynek szintén alacsony a versenyképessége és a termelékenysége. Pár esztendő és véget ér az uniós pénzesős korszak, azt követően csak a bankok és a tőzsde segíthet a finanszírozásban.
Úgyhogy rengeteg teendője van a kormánynak, a minisztériumnak és a jegybanknak. Addig is nyugtázzuk: a kormány mostani bejelentései tényleg felértek egy robbanással: nagyot szóltak és füstjük is volt.
Hogy mekkora lesz a lángjuk, nem pusztán a döntéshozókon múlik. Hanem a gazdaság egészén.
Nálunk – az oly sokszor emlegetett – osztrák életszínvonal csak akkor jöhet össze, ha „berobban” a magyar gazdaság, és hosszú időn át kétszer-háromszor jobban tudunk bővülni, mint Ausztria. Ráadásul nyugati szomszédunk sem egyik napról a másikra lett az Európai Unió harmadik leggazdagabb állama. Utóbbit csak azért hozom fel, mert ha történetesen a portugálok lennének a „sógorok”, és nem pedig a dúsgazdag osztrákok, aligha fogna el bennünket állandóan a sárga irigység.
De mi is kell ahhoz, hogy jóléti ország legyünk? Ne legyünk naivak, az emberek többségét ez a kérdés foglalkoztatja. Valószínűleg a közgazdaságtannal napi szinten nem foglalkozók is fújják már a választ: normális munkahelyek, normális fizetések. Mint a határ túloldalán. A leegyszerűsített képlet mögött persze ott állnak a nagyon is bonyolult összefüggések: hatékonyságot, termelékenységet és a versenyképességet átfogó új reformok, intézményi és stílusbeli változások, a közbizalom megerősítése, a korábbinál átláthatóbb és végiggondoltabb, távlatos gazdaságpolitika. Egyszóval: stratégia.
Könnyű persze tanácsokat adni a hatalmon lévőknek, s elvárni olyan intézkedések meghozatalát, amelyek javítják az általános életnívót, csakhogy közben a kormánynak fizetnie kell a nyugdíjakat, a különböző segélyeket, s működtetnie is kell a nagy rendszereket, mint például az egészségügy, az oktatás. Eközben törleszteni szükséges az örökölt államadósságot, és egy sor olyan feladatot (határvédelem, belső rend és igazságosság fenntartása) ellátnia, amely nem pusztán leköti az energiákat, hanem még a pénzt is visz.
A jelek szerint a kormány, a Nemzetgazdasági Minisztérium nagyon komolyan vette, javítani kell a magyar versenyképességen, mert az új, gazdaságélénkítést szorgalmazó döntéseket úgy hozta meg, hogy egyeztetett a gazdasági és szociális partnerekkel. A tét nagy: több száz milliárd forintot mozgatnak meg a költségvetésben az új intézkedések.
Nem szabad azonban szem elől téveszteni, úgy kell a kormánynak gyorsítania a növekedést, hogy a hatalmas erőfeszítések által megteremtett kiegyensúlyozott állampénzügyi helyzet is fennmaradjon. Egyensúly és növekedés (copyright by Matolcsy György) – momentán adott, ám a turbófeltöltőre is szükség van.
Nem csak azért, mert nem mondhatjuk el, hogy túl vagyunk a nehezén – amerikai helyzet, Brexit, közelgő francia és német választások –, hanem azért sem, mert a megelőző időszak viszonylag jó teljesítményét mechanikusan nem lehet előre vetíteni, abból kiindulva, hogy a jövő olyan lesz, mint a múlt. Az említett nagypolitikai tételek mellett a várható amerikai kamatemelés szivattyúként szippantja ki a tőkét a feltörekvő piacokról. A világgazdaság – döntő részt a kínai gazdaság által kiváltott – lassulása sem kedvez az olyan kicsi, nyitott és a kivitelre ráutalt államnak, mint Magyarország. Ebből következik, hogy a teljesítmény megőrzésére – és még inkább javítására – pótlólagos erőfeszítésekre lesz szükség, méghozzá nem a távoli jövőben, hanem amíg nem késő. Vagyis arra, hogy esetleg kedvező a nemzetközi környezet, s ezért fut a szekér, nem lehet építeni, mert nem mindig lesz ilyen a világ. Emellett még akadnak negatív gazdasági hungarikumok – kivándorlás, munkaerőhiány, bérfeszültség –, amelyeket megoldani azonnal képtelenség, de mielőbb orvosolni kell.
Jó az irány – a fentiek után tömören ezt lehet mondani a kormány új, élénkítőcsomagjáról. A minimálbéremelésről, a járulékcsökkentésről, a garantált bérminimumról, valamint a kilencszázalékos társasági nyereségadóról. Ráadásul a megismert tervek több évre vonatkoznak, azaz most a kiszámíthatóságot aligha lehet hiányolni az intézkedések közül.
Persze lehetne még emlegetni, hogy súlyos gond a duális gazdaság működése: míg a globális vállalatokkal és a szolgáltatásaik színvonalával nincs gond, addig ezzel szemben áll az egymillió embert foglalkoztató közigazgatás, amely lehetne hatékonyabb. Ugyancsak egymilliós a kis- és középvállalkozói réteg, amelynek szintén alacsony a versenyképessége és a termelékenysége. Pár esztendő és véget ér az uniós pénzesős korszak, azt követően csak a bankok és a tőzsde segíthet a finanszírozásban.
Úgyhogy rengeteg teendője van a kormánynak, a minisztériumnak és a jegybanknak. Addig is nyugtázzuk: a kormány mostani bejelentései tényleg felértek egy robbanással: nagyot szóltak és füstjük is volt.
Hogy mekkora lesz a lángjuk, nem pusztán a döntéshozókon múlik. Hanem a gazdaság egészén.