Történelem

Mélyfagyasztott kór

Ahogy enged az örök fagy, elfeledett betegségek kerülhetnek elő a jég fogságából

A globális felmelegedés hatására olyan vírusok és baktériumok kerülhetnek elő a jég fogságából, amelyek évezredek óta elfeledett betegségeket hordozhatnak – ezért is fontos, hogy a már legyőzöttnek hitt kórokra is megtartsuk a gyógyszert.

A permafroszt, vagyis az örök fagy birodalmában nem csupán a nemrégiben felfedezett mamutkölyök marad meg csaknem érintetlenül, hanem a vírusok és baktériumok is sértetlenül kerülhetnek elő a jég alól. 2016 augusztusában egy, a sarkkör közelében fekvő településen legalább húsz embert fertőzött meg a lépfene, egy tizenkét éves beteg bele is halt a betegségbe. Úgy tűnik, hogy a kórt egy hetvenöt éve megfagyott rénszarvas teteme hordozta, amely a nyári hőhullám hatására felolvadt, a betegség pedig elterjedt a környéken – a szibériai falu lakosai éppen azért fertőződhettek meg, mert csaknem kétezer rénszarvas is elkapta a betegséget. A kutatók attól tartanak, hogy nem egyedi esetről van szó: lehetséges, hogy a fagy fogságában több olyan betegség is megőrződött, amelyet az emberiség ma már akár el is felejthetett.

A globális felmelegedés hatására egyre csökken az örökfagy területe. Normális esetben a permafroszt minden nyáron fél méter mélységig olvad fel, de a növekvő hőmérséklet hatására most már az ősibb rétegeket is eléri az olvadás – akár olyan részeket is, amelyek egymillió éve nem szabadultak a fagy fogságából. A baktériumok számára az örökfagy nem egyenlő a halállal: konzerválódnak, így elképzelhető, hogy az enyhüléssel olyan betegségek fognak előkerülni, amelyeket az emberiség akár már el is felejthetett.

Jean-Michel Claverie, az Aix-Marseille egyetem kutatója szerint az örökfagy kifejezetten kedvező környezetet nyújt a kórokozók számára: hideg, nincs oxigén és fény, így a mikrobák és vírusok sértetlenül konzerválódhatnak a jég mélyén. Claverie úgy vélekedik, hogy lehetséges, hogy egykori világméretű járványok kórokozói is előkerülhetnek még a föld alól – és a mai napig fertőzőek lehetnek.

Az örök fagy birodalmában nem ásnak mély sírokat: nem sokkal a földfelszín alatt találhatóak a spanyolnátha áldozatainak tömegsírjai, de az elhullott lépfenés rénszarvasok szintén könnyen kiolvadhatnak. A kutatók szerint a szibériai emberek hosszú évszázadokon keresztül temetkeztek a fagyott földbe, így nem csupán a spanyolnátha kórokozója kerülhet újból napvilágra, hanem a fekete himlő és a bubópestis is újra fertőzhet a környéken.

Két szibériai kutató egy 2011-es tanulmányában arra figyelmeztet, hogy az egy-kétszáz évvel ezelőtti pusztító betegségek az olvadással együtt visszatérhetnek Szibériába. A fekete himlő rengeteg áldozatot szedett az 1890-es években, de egyes kőkorszaki leletek arra mutatnak, hogy már az akkori embereket is tizedelte a járvány – a kétezres években pedig újra felbukkant az egyik folyó vizeiben.

A baktériumok több tízezer évet is kibírnak a permafrosztban: a NASA egy kutatásában egy 32 ezer éves baktériumot „élesztettek fel”, de találtak már nyolcmillió éves mintákat is. Egy 2014-es kutatás során két óriásvírusra bukkantak, ezek nem sokkal a feltárásuk után már fertőzőképesek is voltak – igaz, csak egysejtűekre jelentettek veszélyt. A kutatók szerint csak bizonyos vírusok képesek túlélni ezeket a kegyetlen körülményeket, de előfordulhat, hogy harminc-negyvenezer éves mintákban is bukkanhatnak még fertőzőképes vírusokra, így nem lehetetlen, hogy az olvadás hatására olyan betegségek is felüthetik a fejüket, amelyek utoljára a neandervölgyi ember korában okoztak megbetegedéseket.

Az örökfagy enyhülése nem csupán eddig ismeretlen – vagy elfeledett – betegségeket szabadíthat az emberiségre: a szibériai enyhülés következtében tovább gyorsulhat az üvegházhatás is. A fagy megszűnésével rengeteg szén-dioxid és metán kerül a légkörbe, amely katasztrofális mértékben gyorsíthatja a klímaváltozást.

(BBC, Wired)