Történelem
A turizmus fellendülése pezsdíti a hotelek adásvételét
A szállodaipar az ingatlanszektor egyik főszereplője lett, ahol kevés sikerrel kecsegtetnek az érzelmi alapú rögtönzések
Az immár négy-öt éve tartós növekedési pályára állt turizmus, a befektethető tőke növekvő mennyisége és az ismét könnyebben elérhető banki finanszírozás hatására 2014-ben 14,5 milliárd euró értékű hotelállomány cserélt gazdát, ami csaknem kétszerese a 2013-ban regisztrált 7,8 milliárd eurós szintnek, és immár messze meghaladja a válság utáni, 2009. évi 3,5 milliárd eurós mélypontot. Ez az érték magába foglalja az egyedi szállodai adásvételeket és az úgynevezett portfólió tranzakciókat is, amelyek akár országokon átívelő befektetéseket is takarnak – erre példa az a tranzakció, amelyben a budapesti InterContinental hotel is érintett volt. Ha ez a tendencia tovább folytatódik, esély van rá, hogy a piaci aktivitás túlszárnyalja a 2007-es 18 milliárd eurós rekordértéket is.
Kívülről szemlélve a szállodák adásvételéhez hasonló ívet mutat az átmárkázás, amit a szakma rebranding néven illet. Csoportos átmárkázásra jelentősebb nemzetközi példa, hogy a 2000-es évek közepén egy európai Marriott szállodaportfólió került új tulajdonosi körbe, majd ezek kisvártatva Hilton szállodákká alakultak.
A tranzakciókkal ellentétben ennek volumenére nem állnak rendelkezésre pontos összesítések sem európai, sem hazai viszonylatban, de az elmondható, hogy évről évre nő és immár több tucatra tehető azon magyarországi szállodák száma, amelyek érintettek egy ilyen lépésben. Jó példa erre a május elején bejelentett budapesti tranzakció, amelynek során a Le Meridien szálloda Ritz Carltonná alakul át a közeljövőben.
„A függetlenség és a brandhez való tartozás alapvető döntés egy szálloda életében”- magyarázza Hegedűs Attila, a BDO Magyarország hotel és ingatlan tanácsadási üzletágának ügyvezető partnere. Míg a függetlenség a döntési szabadságot, az önkifejezés lehetőségét hordozza magában, egy adott szállodalánchoz való kötődésnek ára van: mind műszakilag, mind koncepcionálisan, mind az üzemeltetés alapfeltételeiben szigorú előírásoknak kell megfelelni. Ennek fejében az üzemeltető abban támogatja az adott szállodát, hogy szélesebb vendégkört tud behozni, ezáltal magasabb bevételt generálni – mondta.
Hozzátette, minden üzemeltető-váltást komoly háttérszámításoknak és költségelemzéseknek kell megelőzniük, hiszen csakis ezek eredményének ismeretében hozható megalapozott döntés arról, valóban érdemes-e belevágni ilyen bonyolult folyamatba. A szállodaipar ugyanis mára az ingatlanszektor egyik főszereplőjévé, hatalmas üzletté nőtte ki magát, ahol egyre kevesebb sikerrel kecsegtetnek az érzelmi alapú rögtönzések.