Sport

Vettel „belefáradt” a vb-címekbe

Autósport. A négyszeres forma–1-es világbajnok idei gyengélkedésének több oka is van a Red Bull csapatfőnöke szerint

Sebastian Vettel az idén csak árnyéka önmagának a versenypályán. Christian Horner csapatfőnök szerint több oka is van annak, hogy a Forma–1 négyszeres világbajnoka ebben a szezonban gyengélkedik.

vettel
Az év egyik meglepetése, hogy Sebastian Vettel (jobbra) nem tud olyan gyors lenni, mint korábban (Fotó: Hegedüs Róbert)

Az idei radikális változtatások miatt alaposan átalakult az erősorrend a Forma–1-es világbajnokságban. A korábban uralkodó Renault motoros autók most gyengélkednek, míg a Mercedes hajtóművet használók kiemelkednek a többi közül. Már a vb-sorozat felénél kijelenthető, hogy a 2014-es év legnagyobb vesztese a címvédő Sebastian Vettel. A zsinórban négy világbajnokságot is megnyerő német pilóta visszaesése ráadásul még látványosabb azzal, hogy új csapattársa a körülményekhez képest jól szerepel. Daniel Ricciardo az ellenfelekkel szemben gyengébbnek bizonyult Renault motoros autóval már kétszer is nyerni tudott (legutóbb épp a Hungaroringen), miközben Vettelnek ez egyszer sem jött össze. Az ausztrál az időmérőkön 6–5-re, a versenyeken már 9–2-re vezet csapattársával szemben. Ráadásul míg Ricciardo harmadik a világbajnokságban (131 pont), addig Vettel csak hatodik (88 pont), és esélye sincs megvédeni címét.

A német pilóta az idén kifejezetten gyengébben szerepel, érthető, hogy sokan keresik a formahanyatlás okát. A választ Christian Hornernél, a Red Bull Racing csapatfőnökénél kevesen tudhatják jobban. „Sebastian a vártnál visszafogottabb idei szereplése több tényező együttes hatásának következménye – nyilatkozta Horner. – Szerintem nem kell itt bonyolult elméleteket gyártani. Ha valaki négy éven át küzd a világbajnoki címért, és mindannyiszor meg is nyeri, akkor abba teljesen természetes módon belefárad kicsit. Ezeket a győzelmeket nem könnyen adták, keményen meg kellett dolgoznia érte, és ez sokat kivesz az emberből. Vettel az elmúlt években egészen extrém módon hozta azokat az extra tizedeket, amelyek kiemelték a mezőnyből, nagyon érzékeny volt az autó viselkedésére, mindig pontosan tudta, mit kell csinálnia, és hibátlanul tette a dolgát. Különösen a féktávokon nyújtott extra teljesítményt. A szabályok az idén megváltoztak, és az egyik legnagyobb módosításnak az új elektromos hátsó fékek számítanak. Ezek azonban nem adnak olyan pontos visszajelzéseket, mint a korábbiak. Az autó vezethetősége sem volt jó, így a gumikra sem tudott annyira vigyázni, mint korábban, és sok gondunk volt az elején a Renault motorokkal is. Ezek a műszaki hibák szerencsétlen módon ahhoz is hozzájárultak, hogy nem tudta időben optimalizálni a vezetési stílusát az új autóhoz. És persze nem feledkezhetünk el arról sem, hogy mennyi kisebb-nagyobb technikai hibája volt, nagyon sokszor önhibáján kívül került nehéz helyzetbe, esett ki a versenyből. De úgy látom, ma már jó úton járunk, és Sebastian is meg tudja mutatni, amit tud.”

Horner persze védi a pilótáját, a csapat eddigi kedvencét. Ugyanakkor azt bevallotta, hogy őt is meglepte a Toro Rossótól átigazolt Ricciardo teljesítménye, bár szerinte túlzás lenne kijelenteni, hogy az ausztrál jobb Vettelnél. Egy biztos: az eredményei az idén egyértelműen azok.