Sport

Ki állítja meg a száguldó Mercedest?

Forma–1. Ma kezdődik a világbajnoki sorozat Melbourne-ben – Lewis Hamilton szerint a teszteken remeklő Ferrari az esélyes

Rajtol a száguldó cirkusz: magyar idő szerint ma hajnalban a szabadedzésekkel megkezdődik a Forma–1-es világbajnoki sorozat Melbourne-ben. A címvédő Nico Rosberg visszavonulása után a brit Lewis Hamilton esélyes arra, hogy negyedszer is világbajnok legyen.

Az új idény legnagyobb kérdése a Forma–1-ben, hogy tovább tart-e a Mercedes hatalmas fölénye. A német gyáróriás csapata az elmúlt három évben óriási fölénnyel nyerte a konstruktőrök világbajnokságát, az egyéni elsőségért pedig két pilótája, Hamilton és Rosberg csatázott. A háziverseny nem tett jót a versenysorozat népszerűségének, s a Forma–1 az elmúlt években sok millió tévénézőt veszített.

Szabálymódosításokkal próbálják a versengést izgalmasabbá tenni, a szélesebb gumikkal és a súlycsökkentéssel az autók sebességét növelni, továbbá a V6-os turbómotorok fordulatszámát és a hangjukat is erősíteni. A barcelonai tesztversenyek azt mutatták, hogy a Mercedes előnye valamelyest csökkenthet, a tavaly csak harmadik Ferrari gyorsabb lett, s a barcelonai nyolc próbából négyszer a legjobb időt érte el.

A Red Bull autói ugyan gyengébben szerepeltek a tesztversenyen, de az egyéniben a múlt idényben harmadik Daniel Ricciardo szerint a hátrányuk ledolgozható, mert az új szabály lehetőséget ad a fejlesztésre a versenyidőszakban is. „Úgy látom, a Mercedes előnye kevesebb mint fél másodperc, s ez számunkra biztató” – nyilatkozta Ricciardo.

Kérdéses az is, hogy a váratlanul visszavonult Nico Rosberg helyére szerződtetett finn Valtteri Bottas versenyben lesz-e a világbajnok címért a Mercedesszel. A német istálló persze óvatos, mert csak egyéves szerződést kötött a Williamstől érkezett finn versenyzővel, aki tisztában van azzal, hogy hatalmas kihívás előtt áll: „Először szokatlan volt az új autót vezetni – árulta el Bottas –, de úgy érzem, valahányszor megyek vele, egyre jobb vagyok, és egyre kényelmesebben érzem magam benne. Tisztában vagyok azzal, hogy bizonyítanom kell a csapatnak, olyan eredményt kell elérnem, amellyel jövőre is megtarthatom a helyemet a Mercedesnél.” Ehhez dobogós helyezést kell elérnie, hiszen már arról pletykálnak, hogy jövőre Sebastian Vettel lehet a Mercedes versenyzője, mert a négyszeres világbajnoknak az idén lejár a szerződése a Ferrarinál.

Még el sem kezdődött a száguldás a pontokért, a riválisok máris a szabályok megszegésével vádolják a Mercedest. A világbajnok csapat igazgatója, Toto Wolff szerint a Red Bull vezetői képzelődnek, amikor azzal vádolják őket, hogy piszkos trükkökhöz folyamodnak V6-os motorjuk teljesítményének növelése érdekében. Olajt kevernek üzemanyagba, így növelik a Mercedes motorjának teljesítményét. „Olyan motorvezérlést használtunk, amely lehetővé tette, hogy növeljük a lóerőt az időmérőn – magyarázta Wolff. – Nincs ebben semmi új. Ausztráliában talán tiltakoznak majd, de a Mercedes biztonságban érzi magát.”

Így Lewis Hamilton is, aki szerint az első futam esélyese a Ferrari, mert az olasz csapat új autói voltak a leggyorsabbak a teszteken, és szerinte Vettelék a 2017-es szezon favoritjai. Hogy valóban így lesz-e, arra ha választ nem is, de jelzést kaphatunk vasárnap reggel.


„Számos” érdekesség a a rajt előtt

1,92: Ennyi másodpercig tartott a brazil Felipe Massa (Williams) kerékcseréje Bakuban, a tavalyi Európa Nagydíjon, ez pedig hivatalosan is a Forma–1 történetének leggyorsabbja.

7: A német Nico Rosberg a Forma–1 történetének hetedik világbajnoka, aki nem száll harcba a címvédésért. A 31 éves pilóta néhány nappal a tavalyi sikere után jelentette be visszavonulását.

30: Minden pilóta 30 versenyoverallt használ el a szezon során. Egy versenyhétvégén egy-egy versenyzőnek négy ruha áll a rendelkezésére. Az overallok 15 másodpercig képesek ellenállni a lángoknak, ha az autó kigyullad.

53: Ennyi futamgyőzelmet aratott eddig a mostani mezőny legsikeresebb pilótája, Hamilton. A rekorddöntéstől még így is messze van a brit, a hétszeres világbajnok német Michael Schumacher ugyanis pályafutása során 91 alkalommal győzött.

245: Ennyi nap telik el a szezon első és utolsó futama között. A záró versenyre Abu-Dzabiban kerül sor, november 26-án.


A 2017-es idény programja

1. Ausztrál Nagydíj: március 26., Melbourne
2. Kínai Nagydíj: április 9., Sanghaj
3. Bahreini Nagydíj: április 16., Szahír
4. Orosz Nagydíj: április 30., Szocsi
5. Spanyol Nagydíj: május 14., Barcelona
6. Monacói Nagydíj: május 28., Monte-Carlo
7. Kanadai Nagydíj: június 11., Montreal
8. Azerbajdzsáni Nagydíj: június 25., Baku
9. Osztrák Nagydíj: július 9., Spielberg
10. Brit Nagydíj: július 16., Silverstone
11. Magyar Nagydíj: július 30., Hungaroring
12. Belga Nagydíj: augusztus 27., Spa-Francorchamps
13. Olasz Nagydíj: szeptember 3., Monza
14. Szingapúri Nagydíj: szeptember 17., Marina Bay
15. Malajziai Nagydíj: október 1., Sepang
16. Japán Nagydíj: október 8., Szuzuka
17. Egyesült Államok Nagydíja: október 22., Austin
18. Mexikói Nagydíj: október 29., Mexikóváros
19. Brazil Nagydíj: november 12., Sao Paulo
20. Abu-Dzabi Nagydíj: november 26., Abu-Dzabi


A hatvannyolcadik Forma–1-es világbajnokság csapatai és versenyzői

Mercedes AMG Petronas F1 (német, motor: Mercedes): Lewis Hamilton (brit, született: 1985. január 7. Legjobb vb-helyezése: első 2008-ban, 2014-ben, 2015-ben. Futamok száma: 188), Valtteri Bottas (finn, 1989. augusztus 28., negyedik 2014-ben, 78)

Red Bull Racing-TAG Heuer (osztrák, Renault): Daniel Ricciardo (ausztrál, 1989. július 1., harmadik 2014-ben és 2016-ban, 109), Max Verstappen (holland, 1997. szeptember 30., ötödik 2016-ban, 40)

Scuderia Ferrari (olasz, Ferrari): Sebastian Vettel (német, 1987. július 3., első 2010-ben, 2011-ben, 2012-ben, 2013-ban, 178), Kimi Räikkönen (finn, 1979. október 17., első 2007-ben, 252)

Force India-Mercedes (indiai, Mercedes): Sergio Perez (mexikói, 1990. január 26., hetedik 2016-ban, 114), Esteban Ocon (francia, 1996. szeptember 17. huszonharmadik 2016-ban, 9)

Williams Martini Racing (brit, Mercedes): Felipe Massa (brazil, 1981. április 25., második 2008-ban, 250), Lance Stroll (kanadai, 1998. október 29., újonc)

McLaren Honda (brit, Honda): Fernando Alonso (spanyol, 1981. július 29., első 2005-ben, 2006-ban, 273), Stoffel Vandoorne (belga, 1992. március 26., huszadik 2016-ban, 1)

Scuderia Toro Rosso (olasz, Renault): Carlos Sainz Jr. (spanyol, 1994. szeptember 1., tizenkettedik 2016-ban, 40), Danyiil Kvjat (orosz, 1994. április 26., hetedik 2015-ben, 57)

Haas F1 Team (amerikai, Ferrari): Romain Grosjean (francia, 1986. április 17., hetedik 2013-ban, 102), Kevin Magnussen (dán, 1992. október 5., tizenegyedik 2014-ben, 40)

Renault Sport F1 Team (francia, Renault): Nico Hülkenberg (német, 1987. augusztus 19., kilencedik 2014-ben és 2016-ban, 115), Jolyon Palmer (brit, 1991. január 20., tizennyolcadik 2016-ban, 20)

Sauber-Ferrari (svájci, Ferrari): Marcus Ericsson (svéd, 1990. szeptember 2., tizennyolcadik 2015-ben, 56), Pascal Wehrlein (német, 1994. október 18., tizenkilencedik 2016-ban, 21)