Sport
Bajban a száguldó cirkusz
Forma–1. Jelentős változásokat akar Ecclestone
Hatszázmillióan nézték tévén a hét végi El Clásicót, sokkal többen, mint egy-egy Forma–1-es nagydíjat. S egy jellemző hazai adat: július 10-én 1,7 millióan látták az M4-en az futball Európa-bajnokság döntőjét, míg 637 ezren a Forma–1-es futamot. Hogy nagy a baj, azt legjobban Bernie Ecclestone, a Forma–1 vezetője tudja, aki arra a kérdésre, hogy mi lenne, ha az évek óta egyeduralkodó Mercedes kiszállna a száguldó cirkuszból, azt válaszolta: „Ha ezzel izgalmasabbá, s így eladhatóbbá válnának a futamok, akkor nem bánnám”. A nyolcvanhat éves brit üzletember nem titkolja, hogy őt csak a pénz, a haszon érdekli, ehhez pedig érdekesebb versenyek és vonzó sztárok kellenek.
A sztárokkal kapcsolatban is őszintén nyilatkozott Ecclestone, amikor az idei világbajnokság hajrája előtt azt mondta: jobban örülne, ha Lewis Hamilton nyerne, mert Nico Rosberg sikere még a németeket sem érdekli. Természetesen ez nagyon rosszulesett Rosbergnek, aki miután tíz napja világbajnokként kiszállt az autójából az Abu-Dzabi Nagydíjon, az első dolga az volt, hogy a 159 centi magas Ecclestone-hoz siessen, és mint egy győztesnek járó trófeát, a magasba emelje. A Forma–1 irányítóját ugyan meglepte Rosberg visszavonulása, de ezt is az ő sajátos szemszögéből kommentálta: „Úgy látszik, több időre van szüksége Nicónak, hogy elköltse a pénzét.”
A nézőcsökkenés egyik döntő oka, hogy unalmasak a futamok, rajt–cél győzelmek születnek, és sokszor az dönt, hogy ki hányszor és mennyi idő alatt cserél kereket. Ebben a jelenlegi szabályrendszer is ludas, mert kis túlzással a pilótát akkor is büntetik, ha nem megfelelő ritmusban veszi a levegőt: „A szabályaink túl bonyolultak, egyszerűsíteni kell, mert már én magam sem értem őket – nyilatkozta Ecclestone. – Mindenképpen meg kell változtatni, hogy tilos legyen a versenyzés, mert jelenleg bármit teszel, azt nem szabad, mert a pilóták folyamatosan azon agyalnak, hogy amit tesznek, az szabályos-e vagy sem. Ez nevetséges.”
A versenyszabályzatban – a pilóták biztonságára hivatkozva – jelentős változás nem várható, azonban a technikai előírásokban bevezetett újítások kiegyenlíthetik az erőviszonyokat. A változások az autók aerodinamikáját és a gumikat érintik elsősorban, a nagyobb leszorító erő és a szélesebb abroncsok teljesen más stílust igényelnek majd a versenyzőktől.
Nem félnek az új szabálytól a Mercedes mögött a második helyen végző Red Bullnál. Helmut Marko, az osztrák csapat tanácsadója szerint jövőre egyéniben és csapatban is visszakerülhetnek élre, mert az autójuk karosszériája az egyik legjobb a mezőnyben, s fejlesztéssel még tökéletesebb lehet.
A sztárokkal kapcsolatban is őszintén nyilatkozott Ecclestone, amikor az idei világbajnokság hajrája előtt azt mondta: jobban örülne, ha Lewis Hamilton nyerne, mert Nico Rosberg sikere még a németeket sem érdekli. Természetesen ez nagyon rosszulesett Rosbergnek, aki miután tíz napja világbajnokként kiszállt az autójából az Abu-Dzabi Nagydíjon, az első dolga az volt, hogy a 159 centi magas Ecclestone-hoz siessen, és mint egy győztesnek járó trófeát, a magasba emelje. A Forma–1 irányítóját ugyan meglepte Rosberg visszavonulása, de ezt is az ő sajátos szemszögéből kommentálta: „Úgy látszik, több időre van szüksége Nicónak, hogy elköltse a pénzét.”
A nézőcsökkenés egyik döntő oka, hogy unalmasak a futamok, rajt–cél győzelmek születnek, és sokszor az dönt, hogy ki hányszor és mennyi idő alatt cserél kereket. Ebben a jelenlegi szabályrendszer is ludas, mert kis túlzással a pilótát akkor is büntetik, ha nem megfelelő ritmusban veszi a levegőt: „A szabályaink túl bonyolultak, egyszerűsíteni kell, mert már én magam sem értem őket – nyilatkozta Ecclestone. – Mindenképpen meg kell változtatni, hogy tilos legyen a versenyzés, mert jelenleg bármit teszel, azt nem szabad, mert a pilóták folyamatosan azon agyalnak, hogy amit tesznek, az szabályos-e vagy sem. Ez nevetséges.”
A versenyszabályzatban – a pilóták biztonságára hivatkozva – jelentős változás nem várható, azonban a technikai előírásokban bevezetett újítások kiegyenlíthetik az erőviszonyokat. A változások az autók aerodinamikáját és a gumikat érintik elsősorban, a nagyobb leszorító erő és a szélesebb abroncsok teljesen más stílust igényelnek majd a versenyzőktől.
Nem félnek az új szabálytól a Mercedes mögött a második helyen végző Red Bullnál. Helmut Marko, az osztrák csapat tanácsadója szerint jövőre egyéniben és csapatban is visszakerülhetnek élre, mert az autójuk karosszériája az egyik legjobb a mezőnyben, s fejlesztéssel még tökéletesebb lehet.