Sport

A német focira is hat a dízelbotrány

Labdarúgás. Évente több mint százmillió euróval támogatta eddig a Bundesliga tizenhat csapatát a wolfsburgi autókonszern

Sokan talán nem is sejtik, hogy komoly hatással lehet a német futballra a Volkswagen dízelmotorjainak a közel­múltban kirobbant károsanyag-kibocsátási botránya. A konszern eddig évente több mint százmillió euróval (31 milliárd forint) támogatta a Bundesliga csapatait. Ma még senki sem tudja, mennyivel csökken ez az összeg, de hogy csökken, az biztos.

Wolfsburg 20151028
A Wolfsburg futballcsapatának sikeressége nagyban függ az autóipari vállalat helyzetétől (Forrás: VFL Wolfsburg Facebook-oldala)

Amerikából indult a Volkswagen elleni ostrom. Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége megállapította, hogy a VW több dízelmodelljénél is csalt a teszteken, ugyanis az autókba olyan szoftver volt beépítve, amely érzékelte, ha tesztelik, és ilyenkor csökkentette a kocsi nitrogén-oxid-kibocsátását. A németeknek volt olyan járművük, amelynek a hétköznapi használat során a károsanyag-kibocsátása akár a megengedett negyvenszerese is lehetett.

De mi köze ennek a futballhoz? Mindössze annyi, hogy a Volkswagen AG több mint százmillió euróval támogatja a Bundesligát, illetve annak tizenhat csapatát. Sőt, Európa legnagyobb autógyártója több klubban kisebb-nagyobb tulajdonrésszel is rendelkezik. A wolfsburgi cég a város Bundesliga I.-es csapatának, a VfL Wolfsburgnak például a százszázalékos tulajdonosa. Így aztán a klub anyagi helyzete komolyan függ a gyárétól is. A VW leányvállalatán, az Audi AG-n keresztül 8,33 százalékban tulajdonos az FC Bayern Münchenben is. A német rekordbajnok felügyelőbizottságában még mindig benne van a dízelbotrány után lemondott VW-vezér, Martin Winterkorn. Ha a bajorok meg akarnak venni egy játékost, akkor az ő szavazata is számít.

A másik klub az FC Ingolstadt, amely abban a városban székel, ahol az Audi AG. Az első osztály újonca 19,9 százalékban az Audi leány Quattro GmbH tulajdonában áll, így közvetetten a Volkswagené is. A Wolfsburg mezén, harmincmillió euróért, a Volkswagen, az Ingolstadtén pedig az Audi logója látható, a spanyol SEAT (amely szintén a VW-é) az Eintracht Braunschweig mezszponzora. A szintén Bundesliga II.-es 1860 München dresszén pedig a „Think blue” szöveg olvasható, amely a Volkswagen környezettudatosságát hangsúlyozó marketingszlogen. A Wolfsburgnál és az Ingolstadtnál a stadion is a cég nevét viseli.

És jól látható a VW AG jelenléte még több német klubnál is. Több millió eurós szponzori megállapodása van a Volkswagennek a Schalke 04-gyel, a Werder Bremennel, a Hannoverrel és a RB Lipcsével; az Audinak a Bayern Münchennel, a Hoffenheimmel, a Hamburger SV-val, a Hertha BSC-vel és a Nürnberggel; a VW-hez tartozó MAN teherautó-márkának a Bayernnel, a Mönchengladbachhal, a HSV-val, valamint azzal a Borussia Dortmunddal, amelyet személykocsikkal és pénzzel a konkurens Opel támogat. A Porschénak a VfB Stuttgarttal és a Lipcsével van szerződése. A népautók gyártója a német szövetséget (DFB) is támogatja. A Német Kupa-mérkőzéseken valamennyi csapat mezének az ujján ott van a VW logója. De külföldön is aktívan jelen van a cég, s leginkább az Audit hirdeti. Szponzori szerződése van a Real Madriddal, az FC Barcelonával, az AC Milannal, valamint az észak-amerikai ligával (MLS).

Azt még ember nem tudja, hány milliárd eurós kárt okoz a dízelbotrány az autóipari konszernnek, de a cégnél senki sem optimista. Azt viszont biztosra vehetjük, hogy a VW AG pénzügyi helyzetének gyengülése a Bundesliga csapatait is érinti, csak még annak a mértéke kérdéses. Az mindenki számára egyértelmű, hogy a szponzori pénzeket is megnyirbálják. A meglévő szerződések felbontásáról egyelőre nincs szó. Német lapértesülés szerint először az alsóbb ligákból veszik ki a pénzt, majd az első ligás, gyengébben teljesítő csapatok jönnek. Az már most látszik, hogy lesznek megvonások, de a gyár próbálja szisztematikusan lerendezni ezt.


Nálunk is aktív a Volkswagen

Itthon öt NB I.-es klubbal (Debrecen, Diósgyőr, Videoton, Bp. Honvéd, Puskás Akadémia) van szerződése a Volkswagennek. A helyi importőr, a Porsche Hungaria azonban nem pénzt ad az egyesületeknek, hanem bartermegállapodásokat kötött, valamint kedvezményesen adott el nekik autókat. A győri Audi Hungaria Motor Kft. tavaly még évi egymillió euróval támogatta a város csapatát, de a Győri ETO FC tavaszi csődje előtt ezt a szerződést felbontotta.