Kultúra

Zenélj és küzdj - Elindult a Szimfónia Program

A kezdeményezés a szegénységben élő gyermekek felzárkóztatását tűzte ki célul. Az eszköz: a zene

"Két hegedűsünk fogta magát, és végigment a cigánytelepen úgy, hogy közben muzsikáltak. A gyerekek mezítláb szaladtak eléjük, kísérték őket, kacagtak, valósággal rácsodálkoztak a muzsikáló „vándorokra” - mondja Kupper András, a Symphonia Alapítvány elnöke, aki a Venezuelából negyven évvel ezelőtt útnak indult El Sistema alapján valósította meg Magyarországon a Szimfónia Programot. A monori cigánytelepen sikeres volt a kezdeményezés, szeptemberben Észak-Magyarország és Dél-Dunántúl 15 általános iskolájában is elkezdték a speciális zenei foglalkozásokat.

kuppera
Kupper András

- Szeptemberben indult el a Szimfónia Program, amely a szegénységben élő gyermekek felzárkóztatását tűzte ki célul. Az eszköz a zene, a kiindulópont a venezuelai El Sistema program. Mi ennek a lényege? 

- A hagyományos európai zeneoktatási modellben a gyerekek hetente kétszer fél-háromnegyed óráig találkoznak a zenetanárukkal. Ezzel szemben a venezuelai módszer a közös zenélésre épít: a tanítás után a gyerekek egész délután együtt zenélnek, felfedezik a hangszereket és a zenetanár, aki nem pusztán oktatóként van közöttük, segít abban, hogy kialakuljon a harmónia. Ugyanakkor ez nem a zenéről, nem a virtuozitásról szól, lényegében ez egy szocializációs program, hosszú távon a beilleszkedést, a társadalmi integrációt segíti. A zeneoktatás ebben nagyon fontos eszköz. A diákok megtanulnak magukra, egymásra és a tanárra figyelni. A hétköznapok célja, hogy a muzsikáló gyerekek egy szimfonikus zenekart alkossanak, hogy megtanulják, egy közösségben kinek mi a szerepe és a feladata. Saját teljesítményükön keresztül építik a produkciót, figyelembe veszik a másik tempóját, tanulási ritmusát, alkalmazkodnak egymáshoz. Ha úgy tetszik, a zenekar a társadalom ideális modellje, ami ezáltal megtanít koncentrálni, felelősséget viselni, küzdeni a közös célért, vagyis érvényesülni a közösségben.

- A monori cigánytelepen tavaly augusztusban kísérleti jelleggel indult el a program. Hogyan fogadták a gyerekek az ötletet?

- Két hegedűsünk fogta magát, és végigment a cigánytelepen úgy, hogy közben muzsikáltak. A gyerekek mezítláb szaladtak eléjük, kísérték őket, kacagtak, valósággal rácsodálkoztak a muzsikáló „vándorokra”. Nem volt nehéz biztatni őket, ha van kedvük, kipróbálhatják a hangszereket, jöjjenek, mi ott leszünk. El is jöttek, és bár az elején nem volt könnyű figyelemre, koncentrációra bírni őket, csakhamar egyre többen kezdtek nálunk hegedülni.

- Szádeczky-Kardos Géza jezsuita misszionárius is fontos szerepet vállalt a kezdeményezésben, ő korábban Bolíviában tanította a gyerekeket az El Sistema szerint. Milyen tapasztalatokat adott át a hazai programban résztvevőknek?

gyerekek2

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom