Tízezer kép
Csoóri Sándor Korniss Péter fotóesszéjéről 1988-ban írt szavai ma is megállnak az időben, az emberi élet szabadságát hirdetik

Családi ágy
Korniss Péter 1978 és 1988 között egy Tiszaeszlár és Budapest között ingázó ember, Skarbit András életét követi. Az ebből készült albumkiállítás képei olyan természetes töménységgel – a világ bonyolultságán sopánkodóknak csattanós válaszul –, szerves egyszerűséggel visznek el az útközbenbe, a falu és a város között ingázó munkásember életébe. Ennél jobban talán semmi nem adhatta vissza azt a közbülső létállapotot, amely a késő Kádár-kor legjellemzőbb eleme volt. Az ember persze mindig közben van, a volt és a lesz között, ám ennek lényegét a közbülső lét valóságát csak igen keveseknek sikerül gondolattá, képpé, zenévé sűríteniük. Ahogy Csoóri, maga is némiképp megdöbbenve a képek erejétől írja: „…a képek fegyelmezett felszíne alatt a hetvenes, nyolcvanas évek Magyarországának megkínzott szellemképére is ráismerhet az ember. Az otthonossá vált otthontalanságra, a bizonytalanság és az örökös úton levés közérzetére, amely egy újhitű kalandornak folyamatos izgalmat jelenthet – egy munkának és egy nemzetnek azonban csak közeli meghasonlást jelent.”
Korniss Péter elszántságát, de akár bátorságnak is mondhatjuk, a számok jellemzik: tíz év alatt, amíg Skarbit Andrást fotózta, tízezer képet készített róla. Ebből válogatta ki azt a száznegyvenet, amelyből összeállt a kiállítás. Csoóri egészen egy kínai aforizmáig jut el a fényképek értelmezése kapcsán: az ember az unalmon át érkezik az elragadtatáshoz. Kornissnak bőven volt része az unalomban, hiszen hőse, akinek éppen az a lényege, hogy nem hős, az antihős Skarbit András élete nem volt fordulatos és látványos. Ásott, csákányozott, vízvezeték csövet rakott le. Korniss – írja Csoóri – már-már abba is akarta hagyni az ingázó képtörténetet, de Csoóri kitartásra biztatta. Tudta, hogy a csodaellenes hétköznapokból kellett megmutatnia valamit, ami maga a csoda.
A fotósnak ez úgy sikerült, hogy az útközbeni ember életét két helyszínen rögzítette képek ezreivel. A rákényszerített munka idegen világában és otthon. A két helyszínen készült fotók összecsattintása lézersebészi pontossággal mutatja meg Skarbit András kettős arcát és vele együtt a magyar nemzet történelmi tudathasadását is. A főhős odahaza: „él, ragyog, magabiztos, kertet ápol, disznót vág, családot kormányoz, mulat, barátkozik szomszédaival és Istenével – a munkahelyén pedig szelíd lágerlakó”.
Kedvelt stíluseszközével, Csoóri Sándor kérdéssel foglalja össze gondolatai sorát: „Nem tudom, hogy mi kortársak: tanúk vagy résztvevők, fölfoghatjuk-e első átnézésre a kiállított képek igazi jelentését?” A kérdésen gondolkodunk, és ha megnézzük Korniss képeit, arra jutunk, amire Csoóri, kimondhatjuk mi is, hogy Korniss Péter fotóesszéje elbeszélő és elégikus képek sora.
Hiteles és fontos az a munka, amelyet akkoriban Korniss Péter és Csoóri Sándor elvégzett. Nem tükröztek és trükköztek, a valóságot mutatták meg. Ezt a mutatványt pedig korábban is, ma is úgy nevezik: művészet.