Kultúra
Sikeres a kitelepült gömbsátor
Új módszerek a Nemzeti Múzeum népszerűsítésére
Teljesen új korosztályt szeretnénk a Magyar Nemzeti Múzeummal megismertetni. Egy tipikusan olyan réteget, amelyet a világon bármely múzeum nehezen ér el. Néhány éve olyan brandépítés mellett döntöttünk, amely szerint a hagyományos értékeket új formában, új közönséget megtalálva próbálunk megvalósítani egy múzeumi programot. A szigetes megjelenés próbatétel, hogy sikeres-e a kezdeményezés” – fogalmazott Császtvay Tünde, a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgató-helyettese. A múzeum gömbsátra a Sziget Fesztivál kezdetétől várta a látogatókat, és máris eredményesnek tűnik: „Az első két nap alatt több mint százan jöttek el. Gondoltunk a külföldiekre is, hiszen minden felület angol nyelven is elérhető, valamint egy kivételes vizuális technikát választottunk, amely valódi látványshow-t alakít a történelemből” – mondta a szakember.
Császtvay Tünde felhívta a figyelmet arra is, hogy jelenleg sok vita folyik arról, miként lehet a múzeumokat életben tartani. Szerinte erre remek példa lehet a Magyar Nemzeti Múzeum által elindított, a Sziget Fesztivált is érintő Múzeum-kör-út országjáró múzeumprojekt a gömbsátorral. „Utánaszaladni az elvárásoknak, keresni a kihívásokat – ez újdonság. Beszélni ezen a nyelven pedig nagyon nehéz. Jó, hogy a Sziget tudatosan igyekszik bemutatni összkulturális kincseket is a koncertek mellett” – tette hozzá. A főigazgató-helyettes szerint a fesztivál multikulturális közösségére úgy kell hatással lenniük, hogy csatlakoznak a kínált szórakoztató programhoz, a gömbsátorban pedig a felszín alatt komoly szakmai tartalmat biztosítanak, hogy esetleg kedvet csináljanak a múzeumlátogatáshoz is. „Az országjáró program többi helyszínén könnyebbség, hogy magyar közönség lesz jelen, amelynek olyan háttérismerete van, amihez kapcsolhatja a látottakat” – mutatott rá Császtvay.
Az országjáró program tavaly decemberben indult, első helyszíne az esztergomi várkápolna volt. Augusztus végén Szegedre, októberben Miskolcra, majd az év végén a budapesti Városligetbe és Győrbe látogat el a gömbsátor. „Miskolc és Budapest annyiban lesz más, hogy vidéki iskolásokat, fiatalokat szeretnénk busszal elutaztatni és egy komplex programba bevonni. Győrbe már az adventi időszakban megyünk, így a kistérség lakossága mellett az osztrák turistaforgalmat is bevonnánk. Minden helyszínen lesz a célcsoportnak megfelelő változtatás” – hangsúlyozta a szakember. Terveik szerint az év végével nem zárul le a projekt: lehetőségük volt arra, hogy a sátrat és annak minden berendezését – a vizuális technika kivételével – megvásárolják. „Szeretnénk akár a külföldi magyar intézetek helyszínein is felhasználni. Az országimázs erősítése mellett a program olyan új módokon segíti a múltértelmezést, hogy a jelenünk megértését és jövőnk építését is segíti” – mondta Császtvay Tünde.