Kultúra
Rossz az, aki keveset lájkol
Dave Eggers regénye realisztikus jövőképet vázol
Az amerikai szerző, Dave Eggers regénye egyszerre szórakoztat és elgondolkodtat, fő erőssége, ahogy a virtuális térben zajló életet ábrázolja. A huszonnégy éves Mae Holland befolyásos barátnője segítségével új álláshoz jut. A Kör egy menő kaliforniai szoftvercég, amely gyakorlatilag az egész digitális világot uralja. Igazi álommunkahely, hiszen mindent megtesznek az ott dolgozókért: kikérik a véleményüket, programok százait szervezik, biztosítást kapnak és így tovább. Ennek azonban ára van. A dolgozóknak mind online, mind offline teljes mértékben a közösség részévé kell válniuk. Aki nem elég aktív a cégen belüli kommunikációs csatornákon, az megrovásban részesül. Aki nem kommentel, posztol és lájkol eleget, az rossz munkaerő és még rosszabb ember.
Mae az elején mindent megtesz, hogy bizonyítson, semmilyen feladatot vagy utasítást nem kérdőjelez meg. A kemény munka és pár véletlennek köszönhetően rövidesen a Kör egyik legismertebb arcává válik – a cég mindeközben egy apró lépésre van attól, hogy az egész világot meghódítsa. Kulcsszavuk az átláthatóság, újabb és újabb találmányaikkal azt szeretnék elérni, hogy senkinek ne legyenek titkai. Az emberekbe ültetett nyomkövetőkkel a gyerekrablások és egyéb bűncselekmények megakadályozását célozzák meg, és egyre több politikus is csatlakozik az „átláthatók” közösségéhez: egész nap egy apró kamerát viselnek, hogy mindenki láthassa, hol és mit csinálnak.
Mae is beáll a sorba, és bár a szüleitől, volt barátjától és legjobb barátnőjétől fokozatosan elhidegül, meggyőződése, hogy imádott munkahelyével a világ jobbításán és az igazi demokráciáért dolgoznak. Egy idő után pedig a sors úgy hozza, hogy a fiatal lány kezébe kerül a döntés: hagyja-e, hogy a kör teljesen bezáruljon.
Dave Eggers regénye többek között azért jó, mert nagyon megragadja, milyen is a huszonegyedik század. Mae már a „digitális bennszülöttek” egyike, aki el sem tudná képzelni az életet a közösségi média különböző platformjai nélkül. A könyvben van ugyan néhány vontatottabb rész, de összességében végig leköti az olvasót, hála az ügyesen megírt párbeszédeknek, a humornak és a jól ábrázolt karaktereknek. Legnagyobb erénye, hogy egyszerre szórakoztat és üzen valamit. Nem véletlen, hogy Emma Watson és Tom Hanks főszereplésével már a filmváltozata is készülőben van. A Kör egy – sajnos – meglehetősen realisztikus jövővíziót mutat be. Rávilágít egy sor társadalmi problémára, privát szférával és egyéni szabadságjogokkal kapcsolatos kérdéseket feszeget. Mindezek többségére aligha létezik jó válasz, és talán csak egy hajszál választja el az álmot a rémálomtól.