Kultúra
Ritmusvilágok, kultúrák találkozása
Zenei tapasztalatcsere roma fiatalok között: közös koncert három helyszínen
A hazai Pro Progressione szociálisan hátrányos helyzetű magyar fia-talokkal és az isztambuli Sulukule romanegyedből érkező fiatalokkal valósít meg közös programot, amelynek célja, hogy a magyar-török hagyományos és kortárs romazene, valamint az azt felelevenítő, hátrányos környezetből érkező fiatalok között élő, személyes és művészi kapcsolat alakulhasson ki.
„A program a TANDEM projekten alapul, amelyben jelenleg tizenöt török és ugyanennyi uniós szervezet vesz részt. Célunk, hogy egymás kultúráját, mind a hasonló, mind a különböző jegyeket megismerjük, és hosszú távra kialakítsunk kulturális együttműködést. A zenés foglalkozások segítségével a török és magyar romakultúrát, művészi hozzáállást hasonlíthatjuk össze – fogalmazott Petrányi Barna, a Pro Progressione Nonprofit Kft. ügyvezetője, s hozzátette: – Tíz roma fiatal érkezett a törökországi Sulukule negyedből, hogy egy tábor keretében találkozzanak az itt élő roma zenészekkel. Két napot töltöttek Károlyfalván, Budapesten koncerten léptek fel az A38-as hajón, Besztercebányán is rendezünk egy koncertet, ezután Isztambulban is bemutatkozik az együttműködés.”
Derya Nüket Özer művészettörténész, a Sulukule Youth Orcestra koordinátora Isztambul elmaradott városrészéről elmondta: ez egy 11. század óta fennálló közösség, a területen 2006 során indult egy kormányzati városfejlesztési program. Ezek az elképzelések viszont az UNESCO által is jegyzett kulturális értékek lerombolásával jártak volna, ezért létrehoztak egy szervezetet a fejlesztés megállítására. „Nem sikerült megakadályoznunk a terület elpusztítását, azt ugyanakkor észrevettük, hogy a fiatalok még az addiginál is gyakrabban töltik idejüket az utcákon, és felerősödtek az iskoláztatási problémák is. Zenei, drámai foglalkozásokat szerveztünk tehát, majd 2010-ben megalapítottuk a gyermekközpontunkat. Zenei programot kínáltunk, amelyben hangsúlyosan szerepelt a hagyományok megőrzése és az iskolai előbbre jutás segítése. Évente hatvan-nyolcvan fiatal vett részt a programban, ahol a hagyományos kurzusok mellett többek között hiphopfoglalkozást is tartottunk” - foglalta össze a koordinátor. Utóbbi a jelentőségét akkor nyerte el, amikor kiderült, hogy a résztvevőkből kinőtt egy tizenkilenc év körüliekből álló, háromfős csapat, amely erős politikai jelenléttel vett részt a közösség munkájában. Eközben a művészeti színvonal sem szorult háttérbe, amit bizonyít, hogy videójukat a New York-i Modern Művészetek Múzeuma is megvásárolta. „Idén megalapították saját egyesületüket, amellyel a képzésben is részt vesznek. Így akik ott dolgozunk, nemcsak egy iskolát működtetünk, hanem egyben munkaközpontot is, hiszen az itt tanuló fiatalok hivatásává válik a zene, amellyel később el tudnak helyezkedni.”
A koordinátor lapunknak elmondta, hogy a városrendezés ötezer embert érintett, de szinte mindannyian a környéken maradtak. „A programunk elején minden családdal személyesen vettük fel a kapcsolatot, így nyertük el bizalmukat. A területen most két program működik párhuzamosan: az egyik a zenei, a másik a szociális segítségnyújtásra szervezett önkéntes központunk.” A helyi roma közösség bemutatása után Derya Nüket Özer arra mutatott rá, hogy a különböző országokban élő romák nem ismerik egymást. „Ebben a programban keveredhetnek az eltérő ritmusvilágok és művészeti megoldások, amiből sokat tanulunk mindannyian.” Mata Hajnalka, a magyar M&M együttes egyik tagja ezzel kapcsolatban lapunk kérdésére kiemelte: „Két éve alakult meg zenekarunk ebben a felállásban, improvizáción alapuló repertoárunkban éppúgy megjelenik a hagyományos zene, mint a pop és a dzsessz. Zenetanár nem tanított minket, ezért különösen érdekes élmény a Törökországból érkezőkkel a tapasztalatcsere. Szembeötlő különbség látszik például az ütemvilágunkban - ők lassúbb, mi tempósabb ritmusokat használunk.” Az M&M együttes a maga műfajában nagyon sikeres Magyarországon, tradicionális roma együttesként egyedüliként érték el, hogy már kétszer is felléphettek a budapesti Sziget Fesztivál közönsége előtt.